Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 735inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@Riksstudios Förstår Elsas fanclub att det inte är någon bra idé att rösta på hennes tomte-parti nu?

Visa på X

@Spesam Ja vem fan vet hur dessa vildar kommer rösta då. De kan sänka all vår kvarstående politik. Känns det bra? Nu är de dessutom hämdgiriga.

Visa på X

Exakt HUR kunde ETC "veta" att regeringens förslag om medborgarskap skulle falla innan omröstningen? Nu gjorde den inte det, men ändå.

Visa på X

Innan man rasar och framför allehanda anklagelser så behöver man förstå vad kvittningssystemet är och varför det existerar. Vid varje votering så har varje parti ett antal ledamöter frånvarande baserat på det antal mandat man har. Tanken är att personer ska kunna vara frånvarande utan att styrkeförhållandet i kammaren påverkas. Frånvaron kan vara av personliga skäl såsom sjukdom, eller handla om att ledamoten är iväg på annat uppdrag kopplat till riksdagsuppdraget. Styrkeförhållandet är vad de svenska väljarna röstade för 2022, alltså att de fyra Tidö-partierna har en majoritet, och ska vinna voteringarna så länge vi är överens och röstar lika. Detta sattes igår ur spel av de två vildar som valts in på SD-mandat, men valde att förrådda de väljare som gett dem platserna genom att rösta med de rödgröna. Vad SD gjorde när vi hade två extra ledamöter på plats var att försäkra att maktbalansen förblev oförändrad, att det väljarna beslutade 2022 respekteras. Vad de rödgröna som nu rasar och kräver en ny votering säger, är att dom inte tycker att det spelar någon roll att dom förlorade valet, dom tycker att dom ska få bestämma ändå. Så vem är det egentligen som inte respekterar demokratin och folkviljan?

Visa på X

@HasimM3958 Din så kallade profet Muhammed var en pedofil. Han var 53 år gammal när han tvingade sig på Aisha, endast nio år gammal.

Visa på X

🚨SVT varnar! Men… Är 139 Miljarder ton is mycket? Det beror på vad man jämför med. Jämför man med Grönlands totala ismassa så utgör det 0,0048%. Fortsätter Grönlands is att smälta i samma takt kan således Grönland vara isfritt redan om 20 000 år! 😱

Visa på X

”Åh nej SD struntade i kvittningssystemet” klagar de. SD satte stopp för 100 000 nya medborgarskap säger jag. Det tänker jag aldrig be om ursäkt för.

Visa på X

@jabberthomas @sdriks Nej. Den som klarar kraven kommer att få bifall även om de ansökt innan de nya reglerna träder ikraft. Testet i svenska kan man anmäla sig till redan idag.

Visa på X

@MAGDA_XOXOXO @Sanningen59 Jag har en juristexamen också. Jag förstår inte riktigt din logik här. Är det bra eller dåligt med erfarenhet av vanliga yrken?

Visa på X

Förslaget har gått genom Regeringskansliets granskning inklusive grundlagsenhetens godkännande. Lagrådet säger inte att förslaget strider mot högre rätt, så som @ElsaWidding verkar tro, utan rekommenderar övergångsbestämmelser av till synes rent politiska skäl. Inget fel med det iof men inte heller något du som lagstiftare måste förhålla dig till. Du borde sparka juristerna som gjort den här bedömningen.

Visa på X

Blev intervjuad av @Riksstudios i tisdags angående branschorganisationen WindEuropes rapport om att all kritik mot vindkraft är desinformation. Hela intervjun släpps under dagen.

Visa på X

https://www.expressen.se/nyheter/politik/oppositionens-ilska-efter-rostningen/ Innan man rasar och framför allehanda anklagelser så behöver man förstå vad kvittningssystemet är och varför det existerar. Vid varje votering så har varje parti ett antal ledamöter frånvarande baserat på det antal mandat man har. Tanken är att personer ska kunna vara frånvarande utan att styrkeförhållandet i kammaren påverkas. Frånvaron kan vara av personliga skäl såsom sjukdom, eller handla om att ledamoten är iväg på annat uppdrag kopplat till riksdagsuppdraget. Styrkeförhållandet är vad de svenska väljarna röstade för 2022, alltså att de fyra Tidö-partierna har en majoritet, och ska vinna voteringarna så länge vi är överens och röstar lika. Detta sattes igår ur spel av de två vildar som valts in på SD-mandat, men valde att förrådda de väljare som gett dem platserna genom att rösta med de rödgröna. Vad SD gjorde när vi hade två extra ledamöter på plats var att försäkra att maktbalansen förblev oförändrad, att det väljarna beslutade 2022 respekteras. Vad de rödgröna som nu rasar och kräver en ny votering säger, är att dom inte tycker att det spelar någon roll att dom förlorade valet, dom tycker att dom ska få bestämma ändå. Så vem är det egentligen som inte respekterar demokratin och folkviljan?

Visa på X

@Dan91692271 De har gott om ledamöter som skulle gråta om de inte fick åka på onödiga FN-konferenser i New York.

Visa på X

@Dan91692271 Det är betydligt mindre viktigt än att den nya lagstiftningen kommer på plats. Det lär fortsätta kvittas men sen begärs det nog kvittningsförbud lite oftare. Inte så dramatiskt.

Visa på X

@Riksstudios @MorKarins Felaktigt. Jag har inte samarbetat med MP. Jag röstade utifrån min egen bedömning i en enskild fråga om övergångsregler och rättssäker lagstiftning. Att olika partier ibland landar i samma utfall är inte ett samarbete.

Visa på X