Tidö-regeringen ska alltså köpa sig fri från ansvar för planeten genom att vaska utsläppsrätter för fyra miljarder av svenska skattebetalares pengar. 💸 https://www.dn.se/sverige/raddningsplanka-for-miljarder-regeringens-plan-for-att-sanka-utslappen/
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
@vonohlson Absolut, det finns mycket som borde göras för att fler ska kunna bo på det sätt de vill. Men bygglov är inte något onödigt påfund. Och att det därtill just är SDs Sverigehus som ska vara bygglovsbefriade är ju ändå en ögonbrynshöjare.
Visa på X →”Där människor ges mer makt och möjlighet att styra över sitt liv och sin tid. Där klimatförändringar och hotet mot biologisk mångfald möts med en aktiv och rättvis politik och tron på att omställningen är möjlig.” Amanda Lind i partiledardebatten.


☮️🇺🇦 ”Sverige måste vara en tydlig och aktiv röst för fred och frihet i världen, både i Palestina och Europa, och för Ukrainas frihet.” @amandalind_ #partiledardebatt @miljopartiet

@KatarinaJohans8 Nej. Kolla in sidan 13 i det som statsministern läste upp här. https://www.regeringen.se/contentassets/eb30b084fcb841dc9c52023fdb42148c/regeringsforklaringen-2024.pdf
Visa på X →

Regeringsförklaringen. Regeringen jobbar nu för att SDs egenritade ”Sverigehuset” ska kunna ställas ut utan bygglov runt om i Sverige. Ironin är inte död.


https://www.dn.se/ledare/det-ar-stor-skillnad-pa-att-kompromissa-och-att-bli-overkord/
Visa på X →Man kan sammanfatta kritiken mot Busch kärnkraft med ordet planekonomi. Energimarknad, teknikutveckling, marknadsdynamik o inte minst innovationsbenägenhet satt ur spel. En framtid intecknad som om tiden stod still. Ja vad visste vi om framtiden 1975?! https://www.svd.se/a/0Vv6o2/pontus-braunerhjelm-karnkraftsforslaget-gar-alltfor-langt?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Moderater är ju moderater men SD lovade ju sina väljare att det skulle bli bättre för vanligt folk… https://www.tv4.se/artikel/77a0x7wL6tZTBgxRYEkckT/regeringen-smygsaenker-tillaegget-i-bostadsbidraget-mp-obegripligt
Visa på X →Regeringen smygsänker bostadsbidraget – MP: ”Obegripligt” https://www.tv4.se/artikel/77a0x7wL6tZTBgxRYEkckT/regeringen-smygsaenker-tillaegget-i-bostadsbidraget-mp-obegripligt
Visa på X →Tidö-regeringen _sänker_ skatten för höginkomsttagare (brytpunkten) och på utsläppen från vägtrafiken (reduktionsplikten). Och _höjer_ skatten för de barnfamiljer som har det alla svårast (tillägget i bostadsbidraget). I en fortsatt lågkonjunktur. Varför? https://www.tv4.se/artikel/77a0x7wL6tZTBgxRYEkckT/regeringen-smygsaenker-tillaegget-i-bostadsbidraget-mp-obegripligt
Visa på X →Varför subventionerar regeringen flyg när svenskarna vill åka tåg? https://www.sydsvenskan.se/2024-09-04/varfor-subventionerar-regeringen-flyg-nar-svenskarna-vill-aka-tag/?utm_source=local_newsletters&utm_medium=email&utm_content=&utm_campaign=SDS_Morgonens_Nyheter_2024-09-04&shareSource=iossharebutton
Visa på X →@Ledarred Noterar att du inte verkar bry dig ett dig om klimatet.
Visa på X →@DavidLindmark3 https://www.regeringen.se/contentassets/2987dca28eba449884cd84daf98f9110/naturvardsverket.pdf
Visa på X →@Konservatist Utan fungerande klimat.
Visa på X →@KatarinaHed Översittare?! Det var ett nytt epitet. Läs här: https://www.regeringen.se/contentassets/2987dca28eba449884cd84daf98f9110/naturvardsverket.pdf
Visa på X →@APUS89370183 För det första ladd vi inte med några kk-verk. För det andra är det intresse produktion som behövs. Den ströp regeringen drastiskt med sina beslut. Precis som med elbilsövergången som de gjort allt för att bromsa.
Visa på X →@Wulf16482071 Återigen, du påstår lösryckta saker - men det enda som lyser igenom är att klimatfrågan inte är ett problem. För om det vore skulle du inte påstå dessa saker. Och klimatskeptisismen gör mig djupt bekymrad.
Visa på X →@stybbes Denna eviga vantolkning och retoriska mishmash för att rättfärdiga en djup misstro mot klimatförändringarna.
Visa på X →Regeringen fortsätter att systematiskt skrota smart klimatpolitik och välkomnar ökade utsläpp. Utan att blinka. Utan att skämmas. Att återställa skadan de åsamkar Sverige kommer bli en grannlaga uppgift och skulle behöva påbörjas omedelbart. https://www.dn.se/sverige/regeringen-avskaffar-flygskatten/
Visa på X →https://www.dn.se/sverige/forskare-kritiska-mot-slopad-flygskatt-valdigt-konstigt/
Visa på X →Ja, verkligen. Man undrar hur smart det är mitt under brinnande klimatkris! https://www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-regeringen-gor-verkligen-allt-for-att-sabotera-sveriges-klimatmal/
Visa på X →Total idioti. Allt för att öka utsläppen och fördröja klimatarbetet.

@KattisTolgfors Varför inte jämföra helår och hela Sverige. Då kan man exvis jämföra 2020 (S-MP-regering) med ett snittpris på 19,78 öre för helåret för hela landet. Och första helåret med M-KD-L-regeringen, dvs 2023, låg snittet på 56,07 öre. Trevlig helg!
Visa på X →