Konkurrens hyllas enbart av högern när den innebär att vi människor konkurrerar med varandra, inte när bolag/banker/matjättar pressas. Högern vill avreglera bostadsmarknaden av samma anledning som man vill avreglera arbetsmarknaden. För att vi ska buda över och under varandra, så att lönen blir lägre o hyran högre. Med ”Dysfunktionella marknader” avser man inte oligopolliknande strukturerna på mat o bankmarknaden. Där behövs inga fler aktörer för det skulle ju sänka priserna. Den sunda ”konkurrensen” är man helt ointresserad av o om en eller ett fåtal aktör tar över hela marknaden o därmed kan sätta vilka priser som helst. Den partipolitiska högern och Timbro står ganska ensamma i uppfattningen om att det som behövs är ytterligare avregleringar. Produktivitetskommissionen som leddes av en fd Moderat föreslår återreglering av järnvägen o sjukvården. Få är så ideologiskt förblindade att dom inte ser vad ”avregleringarna” inneburit och oberoende experter pekar ut illa fungerande privata marknader som orsak till hög inflation/priser/övervinster. När ska svensk höger börja sätta det som faktiskt funkar före det dom lärt sig i MUF? Tror det skulle bidra i opinionen,
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Snart Sverige-Finland i Ängelholm! Festligt och förhoppningsvis fullsatt!


Högern gillar enbart konkurrens när det är vi människor som ska konkurrera med varandra, därför vill dom avreglera hyresmarknaden istället för att bygga bort bostadsbristen. Därför är lönedumpning o permanent hög arbetslöshet den modell dom föredrar. Så lönerna hålls nere o vinsterna kan öka. När alla oberoende expertinstanser slår fast att matmarknaden i Sverige har ”oligopolliknande strukturer” kämpar Timbo med näbbar o klor MOT förslag om ökad konkurrens, dvs det som skulle ge lägre priser till kunderna. Priserna på EU:s elmarknad har man inga problem med att dom ruinerar svenska hushåll o hämmar industrin, upp till kamp för elbolagen! Bankerna kan få fortsätta ÖKA sina vinster på bolånekundernas bekostnad samtidigt som storleken på reallönesänkningarna knappt går att hitta motsvarighet till i modern tid. Vill man pressa bankerna att sänka räntan o öka konkurrensenmed hjälp av tex SBAB? Skulle inte tro det. Och fastighetsägarnas egna kamporganisationTimbro kämpar vidare för marknadshyror! Redan idag står nya lägenheter tomma här i Nacka pga dom är för dyra! Givetvis måste man ge sig på kärnan, dvs bostadsbristen, inte höja hyrorna o fastighetsägarnas vinst. Men det vill inte Timbo för det minskar möjligheten att trissa upp priserna för fastighetsägarna. Statskassan används idag i stora delar för att kompensera för upptrissade kostnader på el, boende o matmarknaden. Eftersom bopriserna är så höga måste vi kompensera med ränteavdrag, bostadsbidrag/tillägg(som ändå är för lågt), Regeringens absolut dyraste reform, sänkt matmoms är otillräcklig, o kommer inte hålla nere priserna i längden. Det är staten och kapitalet idag, o skattebetalarna är förlorarna. Vill man spara pengar för medborgarna måste man hantera dom strukturproblem som trissar upp priser/hyror, och det som håller löner nere. Idag går statens ”transfereringar” uppåt istället för att jämna ut, och stora delar av statens kostnader handlar om att först subventionera och sedan hantera konsekvenserna av illa fungerande marknaders övervinster. Boendekostnaderna utgör en mycket större andel av inkomsten än mat, kläder går inte ens att jämföra. Ett fast tryggt boende är helt grundläggande för ett gott liv, det inser ju dom flesta. Självklart blir det inte fler sådana om priserna/hyrorna höjs ännu mer.
Visa på X →@danielswedin Haha!
Visa på X →Gunnar Sträng är här nåt slags försök till mobbing av mig? Poletten trillade ned när jag insåg det va samma killen som mobbade Svegfors som va i farten igen. utöver att han verkar ha noll koll på märket, oljekrisen mm, så verkar han inte haja vem som är/var poppis.
Visa på X →@5lappar @AnderssonUlla Wow! Jättebra men mitt jobb är ju att förändra med politik. Om tipsa är ditt jobb verkar det inte gått så bra eftersom endast 3 procent av spararna har över 2 milj. Så vad är det du argumenterar för? Att det bara är 1-3 procent av befolkningen som fortsatt ska gynnas?
Visa på X →Tidö kämpar hårt för dom 3-4 procent av ISK-spararna som har över 2 milj. Låt dessa placera sitt överskott själva, så lämnar vi ISK till småspararna! Vad är problemet med det?
Visa på X →@EC0RREN Men satsa på AF då? Vad är problemet med taket isf?
Visa på X →@EC0RREN 3-4 procent har över 2 miljoner? Men innehar 60 procent av totala kapitalet på isk. Sätt ett tak på 2 milj o värna isk till just småspararna.
Visa på X →@Utdelningsjgar2 Inte genom sänkta kapitalskatter iaf eftersom få arbetare skulle vinna på det
Visa på X →@Utdelningsjgar2 Hur tänker du nu, det är ju inte V som styr o bidrar till skillnader som gör löntagare fattiga. Vad tycker du att jag skulle ha gett för tips? Jag vill ändra politiskt för att arbetare ska ha det bättre. Det kan jag göra förs i höst.
Visa på X →@MartinAagaard Heja Sverige!
Visa på X →Suck, faktiskt bara helt obegriplig. Kan inte Timbro-snubbar läsa på lite först innan dom svingar? På 70-talet i samband med den ekonomiska krisen blev det just en ”pris o lönespiral”, nu finns istället märket för att skydda mot detta. När inflationen drivs av utbudsbrist o höga priser istället för främst hög efterfrågan o ”överhettning” är riksbankens räntevapen inte lika effektivt. Därför har Riksbanken, såväl som internationella ekonomiska institut, ekonomiska experter, Konkurrensverket mfl på olika sätt diskuterat hur man kan komma åt ”prisättningsbeteendet” hos delar av näringslivet. Eftersom illa funderande marknader innebar att dessa inte tog sin del av ansvaret o därför fortsatte priserna/inflationen att öka, trots insatser. Det råder enighet om att detta bör man tillse genom tex ökad konkurrens o andra strukturreformer som ligger utanför penningpolitikens område. Just för att skydda mot att märket undergrävs o att vi återigen hamnar i pris o lönespiraler, för den ekonomiska stabilitetens skull, kan inte delar av näringslivet låta bli att ta ansvar. Eftersom då är vi tillbaka till 70-talet igen. Men snubbarna på Timbo vevar hellre än dom tänker?
Visa på X →Märket infördes ju just för att skydda mot pris o lönespiraler, såsom skedde just på 70-talet. Så vad menar du, jag argumenterar ju för att behålla märket. Dvs motsatsen till det du skriver. En efterfrågedriven inflation har penningpolitiken enklare att hantera, än dagens utbudsdrivna. Det inser alla, såväl riksbanken som internationella organ och ekonomiska experter. Om det råder det väl ingen tvivel? Att det krävs strukturreformer för att öka konkurrensen och pressa ned priserna på marknader som inte fungerar råder det också stor samsyn kring. Inflationen skenade pga utbudsbrist o höga priser, inte pga onormalt hög efterfrågan. Det behövs fler verktyg framåt om vi ska komma åt den typen av ”prissättningsbeteende” som Riksbanken beskriver. Annars tror jag att vi åter igen riskerar att hamna i pris o lånespiraler o att märket undergrävs. Så vad är det du menar är 70-tal med min analys?
Visa på X →Schweiz lagkapten Roman Josi tar emot en EU-flagga under landskamp i Ängelholm. Tror eventuellt att detta är en liten diplomatisk kris och kränkning av neutrala Schweiz?

Schweiz lagkapten Roman Josi tar emot en EU-flagga under landskamp i Ängelholm. Tror eventuellt att detta är en liten diplomatisk kris och kränkning av neutrala Schweiz?

@Terrordog4 Öka köpkraften har man misslyckats totalt med, man har prioriterat dom hushåll med absolut högst inkomst, alla ekonomer är överens om att det är en misslyckad konjunkturpolitik.
Visa på X →Hur länge har V sagt detta? Och varför har regeringen gjort det precis motsatta, låtit elbolagen o EU-reglerna chockhöja elpriserna. Minns hur förra valrörelsen enbart handlade om kraftslag, istället för det V lyfte, prissättningen på EU:s elmarknad o fokus på Sverige priser, hushållen o industrin i Sverige. Nu hoppas jag att vi får en ärligare diskussion där alla kort läggs på bordet i valet 2026. Så kanske vi äntligen kan få låga elpriser, oavsett kraftslag.
Visa på X →@Terrordog4 Nej främst pga EU:s elmarknad o kablarna. Precis det V har sagt säger ju Ebba B idag när hon äntligen ”pausar” dessa
Visa på X →@torelul Budgeten som gick igenom var Tidös, dvs det var Tidös ekonomiska politik o prioriteringar som gällde även det året
Visa på X →@RantaPaRanta Bara V sa detta för några år sedan, bra att fler gör det nu
Visa på X →@torelul Menar du sedan 2022 då Tidö-styrets budget gick igenom eftersom S föll?
Visa på X →Den viktigaste poängen framåt är dock att en inflation som drivs upp av minskat utbud och övervinster/priser är omöjlig att få bukt med genom Riksbankens styrränta, löntagarna tog ansvar genom märket för att skydda mot pris o lönespiral, men delar av näringslivet tog inte det ansvaret o därför sänktes reallönerna även med historiska mått, extremt mycket denna gång. Regeringen valde att dumpa krisen på löntagarna o har inte heller agerat framåt för att säkra svensk ekonomi o svenska löntagare för ytterligare smällar. Vi måste göra något åt illa fungerande marknader såsom bank, el o matmarknaden om vi framåt ska skydda löntagarna och svensk ekonomisk stabilitet. Det finns idag inga verktyg införda för att hantera smällen när ytterligare kriser slår till. Om ekonomin inte växer, sysselsättningen inte ökar och endast hushållen tar ansvar i kriser, kommer löntagarna inte kunna hålla på märket i längden o den modell vi har för att bibehålla stabiliteten sätts ur spel. Detta borde fler än vänstern inse.
Visa på X →Tidö: ”S fick inte ens igenom sin budget höhö”, samtidigt i Tidö: ”sen vi tog över med vår budget har allt blivit toppenbra” o visar upp hittepåberäkningar o jämför mot det sista året med S-regeringen, dvs just det året Tidö-budgeten ju faktiskt gick igenom. Hur ska ni ha det?
Visa på X →Statsministern är stor i orden men liten på jorden. Regeringen har som Titanic, kört rakt in i isberget o inte fixat livbåtar åt dom under däck. Kaptenen har lämnat skutan o står vid strandkanten med löftet om 5000 i månaden till den som kliver på igen.
Visa på X →