Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 829inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

Matpriserna har gått upp med 30%. Nu sjunker priserna med 5% för att matjättarna är pressade av mediebevakningen kring matmomsen. Helt otillräckligt förstås. I vanlig ordning ställer regeringen till med ett helvete och tar sedan åt sig äran för en mindre förbättring. Pinsamt.

Visa på Bluesky

Matpriserna har gått upp med 30%. Nu sjunker priserna med 5% för att matjättarna är pressade av mediebevakningen kring matmomsen. Helt otillräckligt förstås. I vanlig ordning ställer regeringen till med ett helvete och tar sedan åt sig äran för en mindre förbättring. Pinsamt.

Visa på X

The never ending story om rulltrapporna på Lund C. Står ofta stilla. Men nu ska visst Trafikverket återigen reparera (en stor satsning gjordes också för några år sedan). Kanske är det nu det blir bra?

Visa på X

@philipsemmler Nej vi vill inte återinföra fastighetsskatten, vi vill utreda en skatt på villor med ett värde över 13 milj

Visa på X

M vill chockhöja hyrorna genom marknadshyror, bankerna ska få fortsätta skinna hårt arbetande människor genom höga bolåneräntor. Rekordmånga barn vräks i Sverige 2026 o marginalerna är utraderade i breda grupper. Det är Tidö som jagar folk från hus o hem.

Visa på X

Idag är det Tidös ”kampanjdag” om fastighetsskatten. V föreslår en utredning om hur den som äger en villa med ett värde från 13 milj o uppåt skulle kunna bidra lite mer. Ingen med bostadsrätt skulle omfattas. Är det här Tidö:s strategi i valspurten då vinner vi på walkover!

Visa på X

Tidö verkar inte våga sig utanför X-garderoben, när vi knackar dörr, skickar dom en tweet o blir direkt peppad av en hel armé anonyma konton. Chocken på valdagen när det går upp för dom att trollkonton inte ger fler röster i vallokalen.

Visa på X

@johanpaccamonti Nej V vill utreda en skatt som enbart omfattar villor ej bostadsrätter, med ett startvärde på 13 milj o sen uppåt.

Visa på X

Du får nog betala! Trots mexitegel. Antar att placeringen/marken är det ”lyxiga” om du äger en villa som är topp 3 procent. Vill man veta vad V föreslår o inte bara hitta på så står det i motionen att vi vill ”utreda skatt på dyraste sk småhusen” med ett värde från 13 milj o uppåt. Ingen ”återinförd” fastighetsskatt o bostadsrätter omfattas inte.

Visa på X

@NordvallThomas Om ni läst självs motionen istället för att hitta på så hade ni vetat. Ingen med bostadsrätt omfattas av utredningen, utan villor med ett värde från 13 milj o uppåt. Alltså en liten andel av hushållen.

Visa på X

Nej eftersom det inte finns nåt förslag så blir det svårt. När man utreder förslag så gör man det brett, vi vill utreda en skatt för värden fråb 13 milj o uppåt. Tanken är att en liten andel av husägarna ska omfattas o att det ska göras skillnad på att ha hus i Norrlands inland o solsidan. Den med bostadsrätt ska inte omfattas. Dvs utredningen vi föreslår är en helt annat skatt än tidigare skatt

Visa på X

@grodan74boll Vad menar du? Den med låg inkomst undantas. Ingen med låg inkomst sparar ihop till det

Visa på X

@perteng1 Eller bara en lite tradig kampanjmetod från M, att låta en person vara missnöjd sosse flera gånger.

Visa på X

@perteng1 Haha ja jösses. En sån tur att hon valde att lämna båda gångerna en valårs-vår så Bob kunde skriva TVÅ likadana debattartiklar med fyra år emellan =)

Visa på X

@perteng1 Har hon alltså lämnat S, blivit medlem i S igen och sedan lämnat S en gång till? Låter onekligen lite hattigt.

Visa på X

@mikaelgrev Dumt att medelålders män tränar och spelar tennis, sånt leder bara till folkhälsa och annat tråkigt.

Visa på X

V har i vår budget inte lagt förslag om ”återinförd fastighetsskatt” ändå vevar Tidö-ministrarna det. V har ett förslag om att i framtiden utreda en skatt på dom dyraste villorna, för idag får den med ett hus i Norrlands inland betala samma som den med en lyxvilla på solsidan. Jag tror Tidö är desperata, dom hoppas på ett mirakel i opinionen o leker därför att det är 2010. Tackar Reinfeld o tar fram ordbingo. V har många andra skatter i tabell, lyft nån av dom. Det är dessutom 2026 o dom flesta anser att vanliga hushåll inte är dom som ska bidra mer framåt, det måste dom med det största kapitalet göra. Istället?

Visa på X

@KatarinaWm @dansonesson Hej! Vi har inget sånt förslag i vår budgettabell, men vi vill utreda en skatt på dom dyraste villorna, så att den med en villa på solsidan får betala mer än den med ett hus i Norrlands inland. Det är inte en ”återinförd fastighetsskatt”

Visa på X

@kalle37an @dansonesson Vi vill utreda en skatt på dom lyxigaste villorna, det som är förslagen i budgeten är det som ligger i tabell o där har vi inget sånt

Visa på X

@nickefik @dansonesson Vi har inget förslag i tabell, men vi vill utreda en skatt på lyxvillor eftersom vi anser att det är orimligt att nån med ett hus i Norrlands inland betalar samma som nån med villa på solsidan

Visa på X