Idag är det Tidös ”kampanjdag” om fastighetsskatten. V föreslår en utredning om hur den som äger en villa med ett värde från 13 milj o uppåt skulle kunna bidra lite mer. Ingen med bostadsrätt skulle omfattas. Är det här Tidö:s strategi i valspurten då vinner vi på walkover!
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Tidö verkar inte våga sig utanför X-garderoben, när vi knackar dörr, skickar dom en tweet o blir direkt peppad av en hel armé anonyma konton. Chocken på valdagen när det går upp för dom att trollkonton inte ger fler röster i vallokalen.
Visa på X →@MStenfeldt 13 miljoner o uppåt?
Visa på X →@johanpaccamonti Nej V vill utreda en skatt som enbart omfattar villor ej bostadsrätter, med ett startvärde på 13 milj o sen uppåt.
Visa på X →Du får nog betala! Trots mexitegel. Antar att placeringen/marken är det ”lyxiga” om du äger en villa som är topp 3 procent. Vill man veta vad V föreslår o inte bara hitta på så står det i motionen att vi vill ”utreda skatt på dyraste sk småhusen” med ett värde från 13 milj o uppåt. Ingen ”återinförd” fastighetsskatt o bostadsrätter omfattas inte.
Visa på X →@NordvallThomas Om ni läst självs motionen istället för att hitta på så hade ni vetat. Ingen med bostadsrätt omfattas av utredningen, utan villor med ett värde från 13 milj o uppåt. Alltså en liten andel av hushållen.
Visa på X →Nej eftersom det inte finns nåt förslag så blir det svårt. När man utreder förslag så gör man det brett, vi vill utreda en skatt för värden fråb 13 milj o uppåt. Tanken är att en liten andel av husägarna ska omfattas o att det ska göras skillnad på att ha hus i Norrlands inland o solsidan. Den med bostadsrätt ska inte omfattas. Dvs utredningen vi föreslår är en helt annat skatt än tidigare skatt
Visa på X →@peterwennblad ❤️
Visa på X →@grodan74boll Vad menar du? Den med låg inkomst undantas. Ingen med låg inkomst sparar ihop till det
Visa på X →@perteng1 Eller bara en lite tradig kampanjmetod från M, att låta en person vara missnöjd sosse flera gånger.
Visa på X →@perteng1 Haha ja jösses. En sån tur att hon valde att lämna båda gångerna en valårs-vår så Bob kunde skriva TVÅ likadana debattartiklar med fyra år emellan =)
Visa på X →@perteng1 Har hon alltså lämnat S, blivit medlem i S igen och sedan lämnat S en gång till? Låter onekligen lite hattigt.
Visa på X →@mikaelgrev Dumt att medelålders män tränar och spelar tennis, sånt leder bara till folkhälsa och annat tråkigt.
Visa på X →V har i vår budget inte lagt förslag om ”återinförd fastighetsskatt” ändå vevar Tidö-ministrarna det. V har ett förslag om att i framtiden utreda en skatt på dom dyraste villorna, för idag får den med ett hus i Norrlands inland betala samma som den med en lyxvilla på solsidan. Jag tror Tidö är desperata, dom hoppas på ett mirakel i opinionen o leker därför att det är 2010. Tackar Reinfeld o tar fram ordbingo. V har många andra skatter i tabell, lyft nån av dom. Det är dessutom 2026 o dom flesta anser att vanliga hushåll inte är dom som ska bidra mer framåt, det måste dom med det största kapitalet göra. Istället?
Visa på X →@KatarinaWm @dansonesson Hej! Vi har inget sånt förslag i vår budgettabell, men vi vill utreda en skatt på dom dyraste villorna, så att den med en villa på solsidan får betala mer än den med ett hus i Norrlands inland. Det är inte en ”återinförd fastighetsskatt”
Visa på X →@kalle37an @dansonesson Vi vill utreda en skatt på dom lyxigaste villorna, det som är förslagen i budgeten är det som ligger i tabell o där har vi inget sånt
Visa på X →@nickefik @dansonesson Vi har inget förslag i tabell, men vi vill utreda en skatt på lyxvillor eftersom vi anser att det är orimligt att nån med ett hus i Norrlands inland betalar samma som nån med villa på solsidan
Visa på X →Det som är ”budgeten” är det vi föreslår i tabell eller vad menar du? Vi har ingen höjd egendomsskatt i tabell. Vi har dock som jag skrivit hela tiden här, föreslagit att utreda en skatt på dom dyraste villorna, eftersom det är orimligt att nån med ett hus i Norrlands inland betalar samma som den med hus på solsidan.
Visa på X →@Pandersson21 @dansonesson Titta i tabellen? V föreslår ingen fastighetsskatt öht o vi vill inte ”återinför fastighetsskatten” vi vill ”utreda” skatt på lyxvillor
Visa på X →Om du tittar i tabellen så har vi inget förslag på nån egendomsskatt, dock vill vi utreda en skatt på dom dyraste villorna, det är inte ”återinförd fastighetsskatt” vi har inget förslag i budgeten, att den som har en lyxvilla på solsidan ska betala mer än den med ett hus i Norrlands inland vill vi utreda.
Visa på X →@dansonesson Kolla tabellen, vi föreslår ingen sådan skatt. Vi vill utreda en skatt på dom dyraste villorna, men det har vi inte lagt fram skarpt.
Visa på X →Den har vi inte föreslagit heller, och det har vi inte gjort på länge, eftersom den fungerade ganska dåligt, såsom den var utformat, den tog heller inte in särskilt mycket till statskassan. Vi föreslår i vår budget i år ingen sk egendomsskatt dvs skatt på förmögenheter. I valet driver vi att utreda miljardärskatt. Sverige har lägre skatter för mycket förmögna såsom miljardärer, under EU-genomsnittet, skatt på löneinkomster är mycket högre än på inkomster från kapital. Förmögenhetskoncentrationen ligger Sverige i topp i, men vi ligger dåligt till gällande sysselsättning o tillväxt. Det är inte genom att dom som är superrika sliter hårt, arbetar eller är innovativa dom allra största rikedomarna skapas i dom flesta fall i Sverige, utan främst genom passivt ägande o arv. Förmögenhetskoncentrationen har ökat kraftigt under en period. Det är många experter överens om, även flera miljardärer har i den internationella debatten menat att man måste göra nåt o att dom kan bidra mer. I vår budget i år, föreslår vi dock andra skatter i tabell. Vi vill återta några av dom skatter regeringen avskaffat på vinster från kapitalinkomster o trappan i jobbskatteavdraget som främst ger pengar till den med en lön på 120.000. Dessutom har vi tex inte breda skattesubventioner/branschstöd så som halverad arbetsgivaravgift för unga, då tex regeringens finanspolitiska råd slagit fast gång efter gång att det är ineffektivt o dyrt. Detsamma gäller RUT-avdraget som främst nyttjas av dom men högre inkomster o den största delen går till individer boende i kommuner med många höginkomsttagare såsom Danderyd. Finanspolitiska rådet mfl har konstaterat att RUT-avdraget är ineffektivt o dyrt som jobbåtgärd. Sänkta arbetsgivaravgifter skapar inga fler jobb o pengarna går i stor utsträckning till arbetsgivare som redan har många unga anställda, såsom snabbmatskedjor som McDonald’s. Vill du att ekonomin växer o fler jobb tillkommer är det bättre att ge barnfamiljer mer pengar i plånboken så att deras köpkraft stärks, det är klassisk konjunkturpolitik.
Visa på X →Nu när Aurora är över kan jag också säga att jag såg (och hörde, var inte precis tyst!) Apachen som flög lågt över Revinge.


Ulf Kristersson gör som kungen, svarar att han inte TROR att han kände till saker. Kungen ville, på frågor om besök på strippklubb, ”vända blad”. Det vill nog helst Kristersson nu också. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m053nE/kristersson-tror-inte-han-kande-till-svagerskan-i-styrelsen
Visa på X →Istället för den platta skatten/avgiften vi har idag när alla betalar samma, vill vi utreda en mer progressiv skatt som enbart skulle omfatta lyxvillor, det skulle enbart gälla några fåtal procent av hushållen. Varför ska nån med lyxvilla på solsidan betala samma som nån med ett hus i Norrlands inland? Ekonomer från höger till vänster förordar den typen av skatt eftersom den är mycket träffsäker, dessutom vill vi komplettera med en gräns, så att den med lägre inkomst inte drabbas även om den av nån anledning skulle äga en fastighet som skjutit i värde.
Visa på X →