@Anna1849 Det är jag som gör vår budgetmotion så det stämmer inte att vi föreslår att återinföra fastighetsskatten. Ta en skatt vi föreslår skarpt istället för att hitta på.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
@dansonesson Från vilket år har du hämtat citatet? Det är jag som gör motionen och vi har inget förslag om återinförd fastighetsskatt
Visa på X →@MarlenesBlogg Det är jag som gjort vår budgetmotion, och vi har inget förslag om att återinföra fastighetsskatten. Det är väl bättre att ta en skatt vi faktiskt föreslår?
Visa på X →@peter_erixon Vi vill sänka skatten för alla som tjänar under 50.000
Visa på X →@BoLagerkvist Ja i förra valet lyfte vi att utreda en skatt på dyrare villor. Men det finns inget sådant förslag i vår budgetmotion.
Visa på X →@vitmjolk507 Det är jag dom gör när budgetmotion så det stämmer inte. Vi vill utreda en skatt på lyxvillor men har inget förslag i budgeten om det
Visa på X →@TFren2022 Haha det är jag som gör vår budgetmotion, du kan inte lägga ett AI-svar som argument till mig? Vi har inget aktuellt förslag i budgeten om någon av dessa skatter
Visa på X →Det är jag som gör o lägger fram den budgeten, så nej. Om du menar att vi vill utreda en skatt på lyxvillor, istället för den platta skatt som alla får betala så absolut. Men när man diskuterar varandras förslag är det i tabellen man söker. Endast där finns skarpa förslag på utformade skatter
Visa på X →@olleAlbins ? Det är väl moderaten som är lite tokig, inte jag som snackar
Visa på X →@Mats70050718 Det är inte vår budget utan förslag om utredningar mm. I vår budget föreslår vi inget sådant. En översyn av hela skattesystemet förordar dom flesta partier. Att utreda en skatt på några procent av landets lyxvillor, är inte att föreslå att införa en fastighetsskatt.
Visa på X →@EddieMeduza10 Det är jag som förslår det i så fall, så jo det har jag.
Visa på X →Wow! Inte ens jag visste att nåt Vänsterparti föreslagit detta? Alltså när man försökt allt annat hittar man helt enkelt på eller vad?
Visa på X →@beckmansasikter Wow vilket parti har lovat det?!?
Visa på X →”Åh det är så fint med gatsten”. Absolut. Men så oerhört opraktiskt på gator där tung trafik kör. Exempel 1A: Lund när det regnar. Två sjöar utanför Bullen.

Varför ställer högern upp i val när dom inte tror på politiken som verktyg? vi kan bygga billigare, men då måste politiken agera.
Visa på X →@BrunduChristian ”Genomsnittet” är mycket kreativt uträknat 😂. Men visst, ska vi sätta taket till 500.000 också? Annars går ju största delen av pengarna så som det gjorde i år, till Danderyd o till dom som har mer än ”fribeloppet”
Visa på X →Konkurrens hyllas enbart av högern när den innebär att vi människor konkurrerar med varandra, inte när bolag/banker/matjättar pressas. Högern vill avreglera bostadsmarknaden av samma anledning som man vill avreglera arbetsmarknaden. För att vi ska buda över och under varandra, så att lönen blir lägre o hyran högre. Med ”Dysfunktionella marknader” avser man inte oligopolliknande strukturerna på mat o bankmarknaden. Där behövs inga fler aktörer för det skulle ju sänka priserna. Den sunda ”konkurrensen” är man helt ointresserad av o om en eller ett fåtal aktör tar över hela marknaden o därmed kan sätta vilka priser som helst. Den partipolitiska högern och Timbro står ganska ensamma i uppfattningen om att det som behövs är ytterligare avregleringar. Produktivitetskommissionen som leddes av en fd Moderat föreslår återreglering av järnvägen o sjukvården. Få är så ideologiskt förblindade att dom inte ser vad ”avregleringarna” inneburit och oberoende experter pekar ut illa fungerande privata marknader som orsak till hög inflation/priser/övervinster. När ska svensk höger börja sätta det som faktiskt funkar före det dom lärt sig i MUF? Tror det skulle bidra i opinionen,
Visa på X →Snart Sverige-Finland i Ängelholm! Festligt och förhoppningsvis fullsatt!


Högern gillar enbart konkurrens när det är vi människor som ska konkurrera med varandra, därför vill dom avreglera hyresmarknaden istället för att bygga bort bostadsbristen. Därför är lönedumpning o permanent hög arbetslöshet den modell dom föredrar. Så lönerna hålls nere o vinsterna kan öka. När alla oberoende expertinstanser slår fast att matmarknaden i Sverige har ”oligopolliknande strukturer” kämpar Timbo med näbbar o klor MOT förslag om ökad konkurrens, dvs det som skulle ge lägre priser till kunderna. Priserna på EU:s elmarknad har man inga problem med att dom ruinerar svenska hushåll o hämmar industrin, upp till kamp för elbolagen! Bankerna kan få fortsätta ÖKA sina vinster på bolånekundernas bekostnad samtidigt som storleken på reallönesänkningarna knappt går att hitta motsvarighet till i modern tid. Vill man pressa bankerna att sänka räntan o öka konkurrensenmed hjälp av tex SBAB? Skulle inte tro det. Och fastighetsägarnas egna kamporganisationTimbro kämpar vidare för marknadshyror! Redan idag står nya lägenheter tomma här i Nacka pga dom är för dyra! Givetvis måste man ge sig på kärnan, dvs bostadsbristen, inte höja hyrorna o fastighetsägarnas vinst. Men det vill inte Timbo för det minskar möjligheten att trissa upp priserna för fastighetsägarna. Statskassan används idag i stora delar för att kompensera för upptrissade kostnader på el, boende o matmarknaden. Eftersom bopriserna är så höga måste vi kompensera med ränteavdrag, bostadsbidrag/tillägg(som ändå är för lågt), Regeringens absolut dyraste reform, sänkt matmoms är otillräcklig, o kommer inte hålla nere priserna i längden. Det är staten och kapitalet idag, o skattebetalarna är förlorarna. Vill man spara pengar för medborgarna måste man hantera dom strukturproblem som trissar upp priser/hyror, och det som håller löner nere. Idag går statens ”transfereringar” uppåt istället för att jämna ut, och stora delar av statens kostnader handlar om att först subventionera och sedan hantera konsekvenserna av illa fungerande marknaders övervinster. Boendekostnaderna utgör en mycket större andel av inkomsten än mat, kläder går inte ens att jämföra. Ett fast tryggt boende är helt grundläggande för ett gott liv, det inser ju dom flesta. Självklart blir det inte fler sådana om priserna/hyrorna höjs ännu mer.
Visa på X →@danielswedin Haha!
Visa på X →Gunnar Sträng är här nåt slags försök till mobbing av mig? Poletten trillade ned när jag insåg det va samma killen som mobbade Svegfors som va i farten igen. utöver att han verkar ha noll koll på märket, oljekrisen mm, så verkar han inte haja vem som är/var poppis.
Visa på X →@5lappar @AnderssonUlla Wow! Jättebra men mitt jobb är ju att förändra med politik. Om tipsa är ditt jobb verkar det inte gått så bra eftersom endast 3 procent av spararna har över 2 milj. Så vad är det du argumenterar för? Att det bara är 1-3 procent av befolkningen som fortsatt ska gynnas?
Visa på X →Tidö kämpar hårt för dom 3-4 procent av ISK-spararna som har över 2 milj. Låt dessa placera sitt överskott själva, så lämnar vi ISK till småspararna! Vad är problemet med det?
Visa på X →@EC0RREN Men satsa på AF då? Vad är problemet med taket isf?
Visa på X →@EC0RREN 3-4 procent har över 2 miljoner? Men innehar 60 procent av totala kapitalet på isk. Sätt ett tak på 2 milj o värna isk till just småspararna.
Visa på X →