Vita husets officiella konto visar tydligt vad Trump tycker om journalister. USA är ett förlorat land.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Lundakarnevalen är igång! Vart fjärde år är det skoj och kaos i Lund i en helt otroligt blandning av stora och små nöjen, mat, dryck och musik i hela Lundagård. Tusentals studenter bygger och driver hela alltet, förberedelser i ett år för en karnevalshelg. Wehej!

@HellkvistMikael @raggmunks Bla bla. Googla bättre!
Visa på X →@TotalKonsult @SplutC Raggmunk är mycket gott, jag är för!
Visa på X →Jag ger regeringen beröm men ändå ska ett anonymt konto som identifierar sig som en maträtt vara syrlig, och dessutom ta fel på min partitillhörighet. Sånt är livet. Ha en fin dag allihopa!
Visa på X →@raggmunks Jag är inte miljöpartist, du måste googla bättre om du ska komma med syrliga kommentarer =) ha en fin dag!
Visa på X →Hade missat den här artikeln från Saco och @SofiaStale men dök upp i flödet eftersom ordförande i pensionsgruppen/ansvarig minister, delat o hejat på Saco som här kritiserar LO för deras krav om pensionerna. Märkligt att ge sitt stöd som ansvarig minister till en av partsorganisationerna på löntagarsidan. överenskommelsen från 2016 innehåller att en kontinuerlig dialog o avstämning ska ske parterna. Det finns en stor missuppfattning om att ingen ska få diskutera förbättringar av pensionssystemet, så är det inte. Vi har en grupp som ska vara i full enighet när vi fattar beslut, men givetvis ska vi kunna diskutera pensionera utifrån olika perspektiv. Jag skulle säga att det är vår politiska skyldighet. Att systemet inte är en del av statsbudgeten är en sanning med modifikation, vi har byggt upp buffertfonder och utvecklingen för dessa påverkar det finansiella sparandet och därmed saldomålet i statsbudgeten. Det är statens buffertfonder. När överskottet är stort frigörs medel årligen i budgeten för att nyttja till det sittande regering så önskar, styrkan på den ”gas” som infördes avgjordes bl.a. utifrån hur det skulle påverka det årliga saldot för staten. Skulle vi öka avgiften till systemet skulle vi behöva finansiera det i statsbudgeten, en ökning till den nivå Saco föreslår skulle kosta ca 20 miljarder. eftersom stora delar av arbetsgivaravgiften idag är intecknade i budget genom den sk allmänna löneavgiften. V röstade nej till riktåldern eftersom vi inte var en del av pensionsgruppen då. Det är uppenbart att vi kan behöva arbeta längre. Och det funkar bra för en del idag, kanske särskilt bra för den med ett visst typ av tjänstemannayrke där kroppen inte slits ut på samma sätt. Arbetet mot åldersdiskriminering och reglerna för ”jobbonärer”bör ju passa utmärkt för denna grupp. Samtidigt ser det inte ut så för många arbetare. Vad ska vårdbiträden, barnskötare och brevbärare leva av när dom inte orkar längre? I överenskommelsen från 2016 fanns också ett åtagande gällande förbättrad arbetsmiljö, bilden är att väldigt lite har skett, och för många har det t.o.m. blivit sämre. Livsinlomsprincipen måste gälla alla även den som har ett för tungt jobb gör att klara heltid. Dessutom erbjuds inte ens alltid en heltidsanställning. Mina föräldrar som båda haft LO-jobb har idag så låga pensioner att dom ibland måste be mig om hjälp för att klara kostnaderna. Är det rimligt när dom jobbar sedan dom var 15? Jag tycker inte det. Pappa hade innan han fick cancer som bröt ned skelettet inte haft en sjukdag på FK på 40 år, då min syster föddes. Han arbetade tills chefen sa åt honom o gå hem eftersom han skakade av smärta. respektavstånd kan man åstadkomma på andra sätt än att inte förbättra eller t.o.m. försämra för gruppen som ”står under” en. Vi ska ha en bra grundpension, den som arbetat länge med låg lön ska tjäna på det, och givetvis ska höginkomsttagare i Saco få sin del. LO lyfter också avgiften i sin rapport och om Saco vill diskutera den så uppmanar jag till att göra det. Saker händer sällan av sig själva i politiken och avgiften har ju inte höjts än idag. Anledningen till att LO föreslår en så hög höjning är ju för att deras medlemmar annars inte kommer få en tillräcklig pension eftersom en rak höjning ger mest till den som tjänar mest. Om Saco inte vill höja avgiften så pass mycket som LO o inte heller införa någon kompensation för långt arbetsliv, måste man nog ställa frågan, vad tycker Saco är en rimlig pension för en undersköterska? Höginkomsttagare har ofta långt mycket mer kapital sparat, en kropp som håller på ålderns höst. Vill vi att människor ska jobba i äldreomsorgen eller byggbranschen även i framtiden måste vi kunna diskutera frågan ordentligt. Är den som har uppmaningar om pensionerna bara tyst, kommer det dröja länge till innan nån förändring sker. Tack för intressant rapport @LOSverige @JohanLOSverige https://www.aftonbladet.se/debatt/a/k0vw7a/var-vadjan-nappa-inte-pa-lo-s-pensionsbete
Visa på X →Obs! Vitt är inte färgglatt, mörkblått knappt godkänt, mörk vinrött tveksamt. Jag är ingen färgglad person förutom i just sammanhang då det ska tas gruppfoton.
Visa på X →Igen. Förlåt en ytlig kommentar. Men som kvinna ska man ha färgglada kläder i sammanhang där alla män har mörka kostymer. Malmer Stenergaard och Silvia syns direkt i mängden!
Visa på X →Förlåt en ytlig kommentar, men utmärkt att som kvinna ha färgglada kläder på sig i försvarssammanhang (för alla män har oftast mörka kläder.) /slut mikrofeminism
Visa på X →@mikaelgrev Vi har en enhetlig överenskommelse mellan alla partier.
Visa på X →Jag måste vara galen om regeringen är klok.
Visa på X →@MariaStenergard Jo men kommer du kalla upp Israels ambassadör eller ringa din israeliska motpart?
Visa på X →@johanpaccamonti V vill inte ha just fastighetsskatt
Visa på X →Särskilt slugt är det väl inte? Det gör nog varken från eller till i kampen om väljarna i det här valet. I förlängningen tror jag att den som hela tiden går till val på taktik inte kommer uppfattas som särskilt genuin. Även ett maktparti behöver välja sina tillfällen annars blir det genomskinligt. S vill inte samla oppositionen innan valet ”för att vi har ett flerpartisystem”, inte ge besked i några enstaka frågor som vi som inte regerar nu kan gå ihop om. Men utspelen om vad man vill göra upp om med nu sittande regering har varit desto fler. Det kan nog uppfattas som rätt märkligt för väljarna. En bred skatteöversyn och en energiöverenskommelse är vi fler som föreslagit. Men eftersom politik inte längre verkar avgöras av sakinnehållet så finns det inget att vinna för Tidö. Dom vill inte döda konflikten tex om migration och kriminalitet, eftersom där tycker väljarna att Tidö har nåt att komma med. Inte heller efter valet eftersom det är kring sådant frågor dom vill kunna opponera. Att vi inte fick nån energiöverenskommelse var det heller inte sakinnehållet som avgjorde, högern (utom Ebba) ville ha kvar kulturkriget om kraftslag i valrörelsen. En skatteöversyn hade varit behövligt men ingen tror väl att Tidö-partisterna är beredda att höja nån skatt alls för välbeställda? Sist Tidö fick vara med och förhandla migrationen drev dom igenom politik och hoppade sedan av för att ta ännu fler steg än i överenskommelsen. S vet förstås det här men hoppas att väljarna ska tro på att breda överenskommelser är möjliga och att eventuella marginalväljare som ogillar övriga rödgrönas politik på områdena ska känna sig lugnade. Vi rödgröna har ett starkt övertag i opinionen och behovet av taktiska manövers är inte jättestort. Nån gång måste man ju palla bygga opinion också, kanske tex när man leder med 10 procentenheter, visst har säkert omfamning av en del Tidö-politik gynnar S, och visst kan det säkert vara gynnsamt med enstaka utspel om breda överenskommelser men inte hur många som helst. Tidö-politikerna får ju dessutom chans att påminna om MP o bränslet och V o skatterna om det är vad man S är rädda för. Jag tror dessutom att det är ett bättre som maktparti, att lita på att den egna pondusen och storleken kommer övertyga marginalväljare om vem som bestämmer, att ragga runt kan framstå som smått desperat. Dessutom, om S hade velat hade vi kunnat samla åtminstone 3 av dagens oppositionspartier och löst ut en del av frågorna som dom upplever skulle kunna stöta bort väljare, genom förhandlingar mellan våra partier. Reinfeldt-gänget var sluga. Dom hade en plan om enorma skattesänkningar, löntagarkollektivet försvagades och socialförsäkringarna urgröptes. För att lyckas få stöd för det triangulerade man S i jobbfrågan mm. Badade badtunna och kom överens med sitt gäng. Det är nåt annat än detta mer enfaldiga spår. ://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4682R/cantwell-magdalena-andersson-lagger-fram-gamla-ideer
Visa på X →Högern säljer in sina försämringar som ”satsningar”, den som har risigt ställt ska bli glad över att nån annan får det ännu sämre är väl tanken? Inte en enda förbättring har genomförts på området, därför har man bara detta att skryta om.
Visa på X →@OliverRosengren Vem vill det? V driver inte kravet längre. Och det kravet vi hade va att 2 procent av hushållen skulle betala lite mer. Men nu har vi valt att fokusera på en annan egendomskatt, miljardärskatten
Visa på X →@drdanielschatz Du vet att jag är från Sandviken så det är lugnt? Plus hon vet t.o.m. länet o gissar på det andra landskapet i samma län. Proffsigt ändå. Ni får nog hitta på nåt annat om ni vill värva gävleborgarnas röster!
Visa på X →@viktorbk Är ju från Gästrikland så hade ju gissat rätt, väljarna i Gävle kan va lugna. Men tar upp på VU. Imponerad av att hon har koll på vilket län det gäller, o när landskapet efterfrågas gissar på grannen till Gästriklands dvs Hälsingland, ett konkret exempel på nooshidas inflytande?
Visa på X →@hakanblarsson Precis så! Du får kontakta nästa försvarsberedning och fråga om du får observera… =)
Visa på X →@JnAviPhoto Formuleringar som alla partier kan stå bakom. Detta är ju meningar som sedan kommer hamna i framtida propositioner. Det är här vi bygger enigheten.
Visa på X →Försvarsberedningen är igång på riktigt. Efter ett par veckor av föredragningar och inledande diskussioner går vi nu igenom texter mening för mening. Det är ett lika delar fantastiskt som frustrerande arbetssätt. Det är såhär vi bygger försvarspolitik.

@TobiasHoldstock @glunten1 Alla partierna är överens om detta så inga problem! =)
Visa på X →Twitters automatiska översättningar är så värdelösa. Mitt flöde fylls nu av ord som BRYTANDE och BRÄNNANDE, absurda översättningar av BREAKING. Avgå alla.
Visa på X →Utsikt Kvällsjobb. Stockholms stadshus och en underbart vacker molnig himmel där solen bryter igenom.
