@EUstatistic @hallen_a Du har naturligtvis fel. Vi gör allt vi kan för att motverka skadeverkningarna av tidigare förd politik. Detta gör vi inom ramarna för vårt samarbete. Det finns inget annat sätt att arbeta.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
@keklegator @sdriks Vi utvisade ca 12 tusen personer i fjol. Betydligt fler återvandrade självmant.
Visa på X →@Gkko90486283 Det är det som är syftet. Finns det massa tillstånd behövs uppenbarligen inget undantag. Tvärt om. Sen är undantagen inte något vi drivit på för utan en kompromiss.
Visa på X →@MemIngenjoeren I vanliga fall ja men sidan verkar ligga nere.

@swejzan

@AstianSkafla Inte deras fel. Jag kan inte styr vad m säger på Twitter.
Visa på X →@s_o_pettersson Inte garantera men starkt motverka. Vi jobbar just nu med direktivet om kombinerat tillstånd som reglerar vad som händer när en person vill byta arbetsgivare. Inte färdigt men vi vill att varje sånt ärende ska granskas manuellt för att stoppa den typen av fusk.
Visa på X →@AFNoticer @MemIngenjoeren Hej Kravet höjs från 80 till 90% av median, förutom för vissa yrken som undantas. De får 75 i stället. Se min x för exakt vilka och hur många.
Visa på X →En del aktivitet på X om undantaget från lönekravet. Så här många berörs ungefär (i praktiken något färre, SSYK-koderna i miggans statistik matchar inte exakt). Mkt skrik om ingenjörer. ENDAST ingenjörer inom kemi undantas, 0 sådana tillstånd i fjol. Förstår inte upprördheten🥺

@hanifbali Det är alltså bara ingenjörer inom kemiteknik som undantas, vi beviljade 0 tillstånd för den gruppen 2025. Är detta verkligen värt 3 rage-tweets på raken? Listan finns dessutom på miggans hemsida. Mvh.

👋@MemIngenjoeren Ledsen för sent svar. Undantaget gäller ingenjörer inom kemi och kemiteknik, vi beviljade 0 tillstånd för den gruppen 2025. Andra ingenjörer undantas inte. Jag kommer publicera en komplett tabell på alla undantag snart.
Visa på X →@ken_wilson__ @RichardJomshof Det sker inom kort. Vi har inte majoritet, tyvärr.
Visa på X →Just så. Ett stort steg framåt men inte i mål.
Visa på X →Jag vill inte ha några undantag alls. Det är regeringspartiernas linje. Men under mandatperioden går vi alltså från 13 000 kr/mån till 33 000 kr/mån. I undantagna yrken går vi från 13 000 kr/mån till 28 000 kr/mån. Det är en förbättring i alla avseenden, även om SD vill gå längre. Alternativet hade varit att inte göra något alls. Och hur kan 13 000 kr/månad vara bättre?
Visa på X →När har jag sagt att vi vill ha några undantag? Regeringspartierna har naturligtvis fel i frågan. Men än en gång: Vi går nu från 13 000 kr/mån till 33 000 kr/mån. I undantagna yrken går vi från 13 000 kr/mån till 28 000 kr/mån. Det är en förbättring i alla avseenden, även om SD vill gå längre.
Visa på X →Nej, det stämmer inte. Under mandatperioden går vi alltså från 13 000 kr/mån till 33 000 kr/mån i normalfallet. I undantagna yrken går vi från 13 000 kr/mån till 28 000 kr/mån. Det är en förbättring i alla avseenden, även om SD vill gå längre. Ska jag tolka dig som att vi skulle behålla 13 000 kr/mån?
Visa på X →@PaxTiberius Nej, det gör det inte. Vi går alltså från 13 000 kr/mån till 33 000 kr/mån. I undantagna yrken går vi från 13 000 kr/mån till 28 000 kr/mån. Det är en förbättring i alla avseenden, även om SD vill gå längre. Ska jag tolka dig som att vi skulle behålla 13 000 kr/mån?
Visa på X →@keklegator Vi går alltså från 13 000 kr/mån till 33 000 kr/mån. I undantagna yrken går vi från 13 000 kr/mån till 28 000 kr/mån. Det är en förbättring i alla avseenden, även om SD vill gå längre. Ska jag tolka dig som att vi skulle behålla 13 000 kr/mån?
Visa på X →Nej, det är inte rimligt. Men vi går alltså från 13 000 kr/mån till 33 000 kr/mån. I undantagna yrken går vi från 13 000 kr/mån till 28 000 kr/mån. Det är en förbättring i alla avseenden, även om SD vill gå längre. Vi bör väl rimligtvis kunna vara överens om att 13 000 kr/mån är mycket sämre. Undantagen ville regeringspartierna ha.
Visa på X →Vi går alltså från 13 000 kr/mån till 33 000 kr/mån. I undantagna yrken går vi från 13 000 kr/mån till 28 000 kr/mån. Det är en förbättring i alla avseenden, även om SD vill gå längre. Vi bör väl rimligtvis kunna vara överens om att 13 000 kr/mån är mycket sämre. Undantagen ville regeringspartierna ha.
Visa på X →Jag ser att det pratas en hel del om uppgörelsen gällande det så kallade lönegolvet. Vad är det då som har hänt? När Tidöpartierna tog över makten år 2022 låg det så kallade lönegolvet på ca 13 000 kr/mån. Detta var en rest från regeringen Reinfeldt och deras låglöneinvandringspolitik. I ett första steg valde vi vi därför att höja kravet på månadslön för arbetstillstånd från ca 13 000 kr/mån till ca 30 000 kr/mån (vilket motsvarar 80 procent av medianlönen), det vill säga med ca 17 000 kr. Nu går vi vidare med en andra höjning av lönegolvet, till ca 33 000 kr/mån (vilket motsvarar 90 procent av medianlönen). Det kommer ytterligare att skärpa kvaliteten på dem som kommer till Sverige från länder utanför Europa för att arbeta. Samtidigt görs ett antal undantag inom vissa så kallade bristyrken. Där blir lönekravet istället ca 28 000 kr/mån (vilket motsvarar 75 procent av medianlönen). Undantagen var ett krav från regeringspartierna. På grund av återkommande problem med missförhållanden och fusk förbjuds dessutom arbetskraftsinvandring från länder utanför EU helt när det gäller personliga assistenter och bärplockare i skog. För att sammanfatta: under mandatperioden har vi alltså gått från ett lönegolv på ca 13 000 kr/mån till ca 33 000 kr/mån. I vissa undantagsfall har vi gått från ca 13 000 kr/mån till ca 28 000 kr/mån. Det innebär en höjning av lönegolvet med ca 20 000 kr/mån i normalfallet och ca 15 000 kr/mån i vissa undantagsyrken. Som Sverigedemokrat konstaterar jag att även om det inte är tillräckligt bra, har vi tagit stora steg i rätt riktning. Låglöneinvandringen upphör och det blir betydligt svårare att fuska med arbetstillstånd. Samtidigt är jag naturligtvis fortfarande kritisk till undantagen. Vi behöver möta kompetensbrist i Sverige med bättre matchning och arbetsmarknadsanpassad utbildningspolitik, inte med invandring från Afrika och Asien. Vi är stolta över att ha kommit så här långt, men det finns uppenbarligen mer att göra under nästa mandatperiod, inte minst med målet att höja kravet till 100 procent av medianlönen.
Visa på X →https://samnytt.se/afghan-straffvaldtog-flicka-under-pistolhot-och-fornedringsranade-pojke-motsvarar-7-ars-fangelse-for-vuxen-men-18-aringen-slipper-och-kan-inte-utvisas Dom rödgröna gav honom uppehållstillstånd och medborgarskap så att han inte kan utvisas. Tidö skärper skärper politiken så att fler kan utvisas eller hindras att komma hit från första början.
Visa på X →Varför röstar kvinnor i stor utsträckning på de partier som är skyldiga till den otrygghet och utsatthet som framförallt flickor/kvinnor lever i idag ? När ska våra kvinnor höja blicken och se allvaret? https://youtu.be/kZB-o8PEPNw?is=87rPf4hmomWtl0px
Visa på X →@LarsAnd19485940 Det kan vara fler, men inte färre.
Visa på X →Just så. Utmärkt exemplifierat.
Visa på X →