Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Finska energijätten och Oskarshamns ena ägare Fortum nobbar ny kärnkraft. Finns inget ekonomiskt case. Ingen chans att det bär sig. Återstår för regeringen att tvinga statliga Vattenfall att gå in i detta haveri. https://www.etc.se/klimat-miljo/fortums-besked-inte-laege-att-satsa-paa-kaernkraft
Visa på X →@Kallelj1 Att låta aggression från Ryssland leda till acceptans av landstöld öppnar dörren för en mörk framtid.
Visa på X →Klart oroväckande att Trump i Fox News säger att de är överens om landavträdelser. Nu skickar Trump ansvaret till Ukraina och nämner inga sanktioner. Putin framstår klart som vinnaren. Det här kan slutar riktigt illa - nu måste EU stå starkt.
Visa på X →Elsystemet är stabilt. https://www.energi.se/artiklar/2025/augusti-2025/elsystemet-ar-stabilt-trots-andrad-produktionsmix/
Visa på Bluesky →Återigen återfinner vi regeringsföreträdare i dåligt sällskap. https://www.etc.se/klimat-miljo/miljoepartiets-reaktion-totalt-oserioest-oenskar-ministern-tagit-avstaand
Visa på Bluesky →Sedan kan vi konstatera att deras uttalanden åldras dåligt. https://www.altinget.se/artikel/ebba-busch-kommunernas-veto-mot-uranbrytning-blir-kvar
Visa på X →Regeringen vill slopa det kommunala vetot mot urangruvor – något som kraftigt hotar närmiljön, jordbruksmark och grundvatten. Men vägrar göra minsta justering av vetot mot vindkraft. Dubbelmoral. https://www.dn.se/sverige/kommuner-ska-inte-fa-stoppa-urangruvor-ett-slag-mot-demokratin/
Visa på X →Ännu ett bakslag för alla som vill ta tåget. Nu behövs en granskning av TRVs upphandlingar i väntan på att vi kan dela upp Trafikverket och skapar en egen myndighet som kan fokusera på järnvägen. Sveriges tågresenärer förtjänar bättre än så här. https://www.di.se/nyheter/inga-nattag-till-norrland/
Visa på X →Gläds åt nyheten om nya ägare till Northvolts fabriker och att batteritillverkning i Sverige och Skellefteå nu får helt nya möjligheter. https://www.di.se/nyheter/northvolt-saljs-till-amerikanska-lyten/
Visa på Bluesky →@Knoppe_ Vi? Och om fabriken rullar på blir detta en enorm vinst för Sverige. Klart mer än vad AP-fonderna satsade.
Visa på X →@Kanin_Fidolin Det verkar vara 50 mdr riskkapital som går in.
Visa på X →@normbrytande Det är framtiden.
Visa på X →Detta är en seger för klimatomställningen och Skellefteå! Northvolts fabrik har sålts och verksamheten återupptas. Bolaget kommer dessutom arbeta med en ny teknik för batterier utan kobolt. Snyggt. https://www.dn.se/ekonomi/lyten-koper-upp-northvolts-kvarvarande-tillgangar-i-europa-aterstartar-fabriker-i-sverige-och/
Visa på X →@AndersH76262906 Vad har det med systemstabilitet att göra? Märkligt inlägg.
Visa på X →@thyravictoria Thyra du måste läsa länkad artikel innan du går lös. Blir liksom meningslöst att återupprepa gamla myter.
Visa på X →Vi har ett stabilt elsystem. Och det har till och med blivit bättre. Det konstateras återigen. Med de smarta system som finns idag och förnybar produktion är Busch kamp för ny svindyr kärnkraft en förlegad dröm från förr. Dags att vakna. https://www.dn.se/sverige/elsystemet-fortsatt-stabilt-trots-vindkraftsboom/
Visa på X →Förorenaren ska betala men försvaret vill inte ta sitt ansvar. https://www.dn.se/sverige/kunder-tar-small-for-pfas-rening-av-dricksvatten/
Visa på Bluesky →Helhetstänket måste finnas med från början. ”Samtidigt måste designers, producenter, återförsäljare och hela distributionsledet ta ansvar för att det finns långlivade produkter och fungerande lösningar för reparation, återbruk och insamling.” https://www.dn.se/debatt/fiaskot-med-textilsorteringen-visar-politikens-haveri/
Visa på Bluesky →@Thomas672684361 Att fara med osanningar är en sak. Men vad har ditt inlägg med denna debatt att göra Thomas?
Visa på X →Denna debattare är inne på samma linje: https://www.dn.se/debatt/svenska-jarnvagen-ar-ett-fiasko-nu-behovs-ny-myndighet/
Visa på X →https://www.dn.se/ekonomi/miljopartiet-vill-lagga-ner-trafikverket-det-har-gatt-for-langt/
Visa på X →Lägga ned Trafikverket. Järnvägen måste få en egen organisation som får fokuserar på just järnväg och ett banunderhåll som återtas i egen regi. Det återkommande tågkaoset kräver radikala grepp. Att mumla om mer underhåll räcker inte. https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-sveriges-jarnvag-kollapsar-och-ingen-styr-taget/
Visa på X →