Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 622inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@lindgren_p @viktorbk Statsministern kan ju istället svara på frågor så slipper medierna wallraffa. Detta harv och den konstiga hanteringen som nu pågår skadar statsministerns förtroende. Vi får väl se hur detta manifesterar sig på valdagen.

Visa på X

Ett oerhört dåligt beslut för alla som vill flytta till eller behöver fly till Sverige. Att avskaffa permanenta uppehållstillstånd ger en större otrygghet. Detta måste förändras med en hy regering.

Visa på X

@LudvigBerke Ingen värld är bäst, men jag ser inga dramatiska problem i vår process. Om en lagändring är oerhört akut så löser vi det med snabbare hanteringar (se pandemin).

Visa på X

Försvarsberedningen, näst sista dagen. Det närmar sig. Några saker att lösa ut idag. (Och vi är absolut inte digitala, många papper är släpa runt på)

Visa på Bluesky

Försvarsberedningen, näst sista dagen. Det närmar sig. Några saker att lösa ut idag. (Och vi är absolut inte digitala, många papper är släpa runt på)

Visa på X

om V-kravet handlade om nej till C i regering hade Payam kanske haft en relevant spaning. Men V-kravet är ju inte det. Vår krav är ju V i regering om vårt stöd krävs. Det gör alltså varken från eller till för oss om S går fram själva, eller ihop med MP o C. Vi föredrar tvärtom att alla som behövs för majoritet sitter i regeringen. Pga mindre kaos.

Visa på X

Vilket brott mot dom liberala ”idealen”, höjd skatt på ISK, där går Liberalernas gräns!

Visa på X

@Greayer @IdaKarlbom @SMohamsson Just nu är ju C större dvs har fler mandat än MP i riksdagen. Eller kanske fattade dig fel

Visa på X

Till skillnad mot C går vi bara framåt. Inte i cirklar. Att kräva regeringsinflytande med ett år kvar av mandatperioden är inte min grej. Nu har vi varit tydliga sen 2021. Så S vet vad som gäller. 2021 gick det inte heller att regera, S/MP-budgeten föll o ännu en regeringsbildning fick genomföras, pga C röstade ned sin egen statsministerkandidats budget, som dom själva dessutom förhandlat. Dvs det går inte att regera ett land på ett redigt sätt med 30 procent av väljarstödet. Det gick inte 2021/2022 o det går inte heller framåt. Dessutom måste man ju stå för det man sagt. Så är det bara. Vargen kommer är inget alternativ. Kongressbeslutet gäller. Vi blockerar inte C om dom behövs. Behövs V o C får C välja på att utlysa extra val efter att inte kunnat ingå i någon existerande majoritet, eller acceptera valresultatet o äta upp också den vänstra skon. Röstar fler V kan vi få en riktig vänsterregering.

Visa på X

@LudvigBerke Alla olika lagar måste såklart bedömas individuellt. Vi röstar om ungefär 30 ärenden i veckan.

Visa på X

Ja men C är inte regeringsbildare o har ju inte ens MP o S med sig att ”gå fram” med ett alternativ. Så just nu är dom bara ett 5-6 procentsparti enligt mätningarna med ett önskemål om en viss typ av regering. om jag går fram med S, V o MP ska media förhålla sig till det med? Tror att dom tycker det är skojsigt med två mindre högerpartier som nyligen valt olika statsministerkandidater.

Visa på X

@Greayer @IdaKarlbom @SMohamsson Näst största parti? I sitt eget fantasilag?tror inte media jobbar utifrån dom olika partiernas önskedrömmar

Visa på X

Bara en S-tänkare kan, efter att ha funderat över vilka S ”ska samarbeta med efter valet”, komma fram till att det troligaste är att dom får styra helt själva 😂. Eftersom C o V ”blockerar varandra” nu vet nog Payam innerst inne att V inte sagt nej till C o det bör man väl ha gjort om man ska beskyllas för blockad? C har idag varit tydliga med målsättningen om att dom ”ska växa så att V inte behövs” o på så vis säkra att deras utnämnda ”statsministerkandidat” driver högerpolitiken vidare. Det minst troliga är att en ren S-regering väljs. Herregud det är ju inte 1968. 30 procent kan man inte regera ett land på. Bara med V i regeringen kan dom röda vallöftena också genomföras, C satsar på att tvinga Sverige o Magdalena Andersson att gå högerut, blir det istället V som växer kan vi både byta statsminister o politik.

Visa på X

@NiklasNilsson16 Det är ju inte en lösning på när regeringen inte får klart saker i tid, att en massa andra anställda (riksdagens tjänstemän) ska lösa det genom att offra sin semester?

Visa på X

@PayamMoula Så du tror på 51 procent i valresultat? Annars är det ju ett omöjligt scenario om du inte tror på stödröster från Kristersson. V blickar ju inte C. Men vi kommer inte rösta fram en regering vi själva inte ingår i. Så tror du bör räkna mandaten igen 😊

Visa på X