Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 583inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@UlfVaster Att inte göra en intervju med Expressen på svenska när man kan få ge den på sitt modersmål är inte samma sak som att man inte kan göra sig förstådd. Vilket ämbete menar du? Att stå på plats 17

Visa på X

@TessanMa Nej? Vad vet du om det? Det är inte att relativisera att säga ifrån mot all rasism

Visa på X

@nickefik @Reason2Reboot Inte kunna svenska alls, är förstås svårt. Det har jag aldrig stött på nån gång.

Visa på X

@Pergite_Pie När har vi som parti uttryckt sådana? Det är ju dessa som vi enligt dig ”lockat in” som uttryckt sig fel, inte vi andra.

Visa på X

@NordicLight10 Svårt att lysa igenom 4000 personer. Eller ska vi enbart kolla den med arabisk bakgrund? Antar journalister o inte heller Hamdan valt att enbart granska dessa, o enbart V-listornas bottenplaceringar.

Visa på X

@NordicLight10 @Reason2Reboot Hur vet du allt detta? Har du själv blivit intervjuad av nationell media? Journalisten pratar som jag förstår det själv arabiska så varför skulle hon inte be om att få ta intervjun på det språket? Det är väl alltid enklare att tala sitt modersmål.

Visa på X

@viktorbk Ja eller så kan ju Thand Ringqvist o Nooshi ta en fika istället, så slipper C ställa sina frågor i debatten, o få motfrågor om tidigare toppkandidater

Visa på X

@KjellRautio @DruKerstin Ingen i hennes lag är intresserad av en sådan regering, en minoritetsregering måste röstas fram av en majoritet. Så S måste sluta drömma om detta.

Visa på X

@viktorbk Är det därför hennes motattack alltid numera inleds med ”du fattar ju liksom ingenting”

Visa på X

Är det samma ”kontrakt” som Simona skrev under om SD, vad tog det vägen efter kramkalaset?

Visa på X

@utanhuvud @Reason2Reboot Vi har sällan personer som driver personvalskampanjer eller kryssar sig in, oavsett. Oftast röstar folk i kommunerna på nr 1 eller nån som bor i samma kommundel. Hittills har vi vad jag vet aldrig behövt hantera någon, som kryssat sig in.

Visa på X

Jag skriver ju här om just fokus på språk så utgick från att det också var vad du diskuterade. Vi ska ha bättre rutiner, jag vet inte om vi har bättre eller sämre sådana än andra. Antar att journalister kommer granska andra partiers hela listor också, så vi får då se. Oavsett det ska vi bli bättre.

Visa på X

@Anders__Ask Hon har inga väljare ännu o hon stod innan vi strök henne på plats 17. Jon va inte på valbar plats kommunalråd eller nämndsledamot

Visa på X

@LeoTsiaklides @Reason2Reboot Man är inte folkvald när man står på plats 17, har jag sagt nåt annat än att vi ska ha bättre rutiner för det? Men faktum är att personen ju har noll makt o hon hade inte heller fått det efter nästa val. Och oavsett vad har det med att hon inte ville prata svenska att göra?

Visa på X

V skulle aldrig komma undan med att agera som Carl-Oscar Bohlin nu gör, påhejad av halva Tidö. Man vågar förfasen knappt invända mot nåt eftersom man är ”makthavare”. Åkesson kör bara o dömer ut granskande redaktioner. vänstern hade aldrig kommit undan med att angripa media som högern gör. Men det kommer inte hålla att enbart den ena sidan ska acceptera ”spelreglerna”, när den andra sidan krigar för att få sin agenda satt. För övrigt hade ingen kvinna överlevt som minister, oavsett politisk färg, om dom jobbade som Carl Oscar Bohlin. Man hade varit rökt.

Visa på X

@ThomasKronholm Det gör väl dom flesta partier eller vad menar du? Vi har ju riksdagslistor med 30 kandidater där vi har 1 mandat. Man tar väl bara med folk i föreningen på listan. Omröstningar o kandidaturer sker på din valbara platserna hos oss inte på plats 17

Visa på X

Nej, två är inte vildar av den anledningen? Riksdagslistan på valbar plats finns det ingen vad jag vet. Där har vi ju knappt en person från stället invald. Så vad menar du att det skulle innebära? Och vad har st med fokuset på språk att göra? Jag har inte argumenterat för att dessa inte gjort fel.

Visa på X

@Anders__Ask Hon är ju inte politiker ens? Ska man inte ens få va med på ett hörn eller vad menar du?

Visa på X

Fixeringen vid att två av ”V-kandidaterna” en på plats 17 o en på plats 15, på en kommunlista där vi inte har fler än 4 platser, genomför intervjun med den arabisktalande journalisten, på intervjupersonens modersmål, är direkt obehaglig. Varför fokuserar ens Hamdan på det när hon presenterar sin granskning och även när hon deltar i studio ett? Ledarskribenter hjälper till att dra igång svansen. Att kandidaten är arab eller att hon talar arabiska är det som piskar upp stämningen här på X, inte främst det hon sagt och gjort fel. Det blir närmast absurt att se alla högerextrema konton som plötsligt ropar om upp till kamp mot homofobi och rasism, fast bara arabiska homofober och rasister förstås. Påhejad av halva Tidö-bänken o makthavarna på regeringskansliet. Ingen kan väl egentligen veta om personen ”kan svenska” men är mer bekväm att göra en intervju på det språk hon kan bäst? Fattar inte ens varför det stod med i artikeln från början, hade väl räckt att skriva vad hon gjort o sa i sak? ”Trots att hon kandiderar till kommunfullmäktige i Helsingborg” skriver Hamdan om en person som alltså stod på plats 17. Alla vi som själva kandiderat till fullmäktig i en liten kommun vet att det inte är en verklig ”kandidatur” när man hamnar på en sådan placering. Man är ju inte en offentlig person eller medievan ”politiker” när man för första gången kandiderar på icke valbar plats. Personen har antagligen aldrig gjort en intervju i hela sitt liv. Det är det väl typ max en per parti i dom mindre kommunerna som gjort, och ingen har intervjuats av nationell media. Nu publiceras hennes bild här om och om igen, följt av glåpord och hets. Hon har gjort fel och ska inte ursäktas för det, men det som följt här och på andra ställen är något annat. För övrigt skulle jag själv aldrig ta en intervju på engelska även om jag klarat att läsa kurser på högskolan med enbart engelska litteratur.

Visa på X

Herregud vilka snöflingor? Har blivit sönderklippt i politikbyrån 111 gånger utan att driva frågan vidare. Längtar till valdagen. Man behöver nog vara mer puckad än vad jag är, om man ska stå ut med svensk ”valdebatt”

Visa på X

Dom flesta vill nog tala sitt modersmål när en påstridig journalist ringer upp. Konstigt av Expressen att skriva om Stig svårt att förstå syftet utöver få många lajks på X. Jag skulle tex aldrig göra en intervju på engelska men har klarat att läsa högskolekurser på engelska. Och vilka dokument ska hon läsa tänker du?

Visa på X