Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 578inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@LudvigBerke Alla olika lagar måste såklart bedömas individuellt. Vi röstar om ungefär 30 ärenden i veckan.

Visa på X

Ja men C är inte regeringsbildare o har ju inte ens MP o S med sig att ”gå fram” med ett alternativ. Så just nu är dom bara ett 5-6 procentsparti enligt mätningarna med ett önskemål om en viss typ av regering. om jag går fram med S, V o MP ska media förhålla sig till det med? Tror att dom tycker det är skojsigt med två mindre högerpartier som nyligen valt olika statsministerkandidater.

Visa på X

@Greayer @IdaKarlbom @SMohamsson Näst största parti? I sitt eget fantasilag?tror inte media jobbar utifrån dom olika partiernas önskedrömmar

Visa på X

Bara en S-tänkare kan, efter att ha funderat över vilka S ”ska samarbeta med efter valet”, komma fram till att det troligaste är att dom får styra helt själva 😂. Eftersom C o V ”blockerar varandra” nu vet nog Payam innerst inne att V inte sagt nej till C o det bör man väl ha gjort om man ska beskyllas för blockad? C har idag varit tydliga med målsättningen om att dom ”ska växa så att V inte behövs” o på så vis säkra att deras utnämnda ”statsministerkandidat” driver högerpolitiken vidare. Det minst troliga är att en ren S-regering väljs. Herregud det är ju inte 1968. 30 procent kan man inte regera ett land på. Bara med V i regeringen kan dom röda vallöftena också genomföras, C satsar på att tvinga Sverige o Magdalena Andersson att gå högerut, blir det istället V som växer kan vi både byta statsminister o politik.

Visa på X

@NiklasNilsson16 Det är ju inte en lösning på när regeringen inte får klart saker i tid, att en massa andra anställda (riksdagens tjänstemän) ska lösa det genom att offra sin semester?

Visa på X

@PayamMoula Så du tror på 51 procent i valresultat? Annars är det ju ett omöjligt scenario om du inte tror på stödröster från Kristersson. V blickar ju inte C. Men vi kommer inte rösta fram en regering vi själva inte ingår i. Så tror du bör räkna mandaten igen 😊

Visa på X

@LudvigBerke En känsla? Lagstiftning är en ganska lång process, för att det ska bli bra och funka i praktiken.

Visa på X

@brushandcolor Det har vi också*, i augusti jobbar vi med ett projekt som kallas valrörelse. * jag har ingen formell semester utan ett arvode med oreglerad arbetstid.

Visa på X

Just det. Men tidigare var hela den sociala avgiften intecknad i försäkringarna. Sen alliansen tog över exploderade storleken på den allmänna löneavgiften som andel av den social avgiften o samtidigt tömdes atbetsskadeförsäkringen o sjukförsäkringen på pengar. Vi är väl uppe i 250 mdr årligen nu i mindre avsättning, allt pga hur avgiften tillåtits växa på försäkringarnas bekostnad. Arbetsgivaravgiften har inte höjts, utan tvärtom sänktes den något permanent under alliansen. Men andelen som går till försäkringar har minskat drastiskt

Visa på X

Det är just det den allmänna löneavgiften handlar om. Tidigare gick dom till dina egna försäkringar, dvs det avstådda löneutrymmet iform av sociala avgifter/arbetsgivaravgift. Alliansen började sedan minska avsättningarna till arbeyskadeförsäkringen o sjukförsäkringen genom att öka den allmän löneavgift som andel av dom sociala avgifter, så fick skattebetalarna finansiera skattesänkningar istället för att ha goda försäkringar. I länder där löneskatten är lägre ligger socialförsäkringarna ofta helt utanför statsbudgeten. I Sverige har man behållit pengarna i staten o samtidigt dragit ned på försäkringarna med 250 mdr årligen. Så visst kan man säga vad fan går jag för pengarna? Vi måste se till att pengarna går in i löntagarnas försäkringar o pensioner igen, o inte används för att finansiera skattesänkningar i statsbudgeten

Visa på X

@Iceman_ftw @Geneza0b Utöver att V har tre national ekonomer anställda på vårt kansli är jag rätt bra på att sätta mig in i frågor, här är er dessutom mycket enkelt, bara att kolla i regeringens egen budgettabell.

Visa på X

På 50 mdr? Det har jag mycket svårt att tro på att C lagt fram o finansierat. Det är flera gånger om hela normala storleken på reformutrymmet. Men är det så blir jag ju väldigt glad! Men tror dom främst måste räkna in redan förväntade/existerande statsbidrag. Eller sprida ut det på ett decennium? Får läsa på.

Visa på X

Beskedet är ju dock ett icke-besked så länge man inte håller fast vid att möjliggöra dom två möjliga regeringsalternativen. Ska man få ”sin” kandidat vald måste man samverka inom en majoritet. Lika bra att rösta på ett annat rödgrönt parti om man vill vara säker på att få en statsminister vald.

Visa på X

Då är beskedet idag ett icke-besked. Lika bra att rösta på dom riktiga rödgröna partierna om du sätter maktskifte först.

Visa på X

-> Riksdagen har sin deadline för proppar under våren i mars. Nu kommer inte riksdagen hinna hantera detta innan mandatperioden är slut, utan förändringar kommer beslutas någon gång sen höst.

Visa på Bluesky

Idag, 9 juni (!), kom regeringens propositionen om personalförsörjningen av det militära försvaret, svaret på Ekengrens utredning. Nu är jag ju opposition, men att regeringen lämnar såhär viktig proppar i juni är under all kritik. ->

Visa på Bluesky