Obegripligt att S tillåter Mp kortsluta framtida elproduktion. Ett oansvarigt regeringsbeslut togs idag som får förödande konsekvenser. @kdriks #svpol https://www.dn.se/ekonomi/efter-regeringens-beslut-vattenfall-varnar-for-elbrist-2024/
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
När man inte trodde det kunde bli värre, så levererar regeringen igen… beslutet att dela ansökan från @SKB är obegriplig. https://via.tt.se/pressmeddelande/skbs-kommentar-till-dagens-regeringsbeslut-i-slutforvarsfragan?publisherId=3236034&releaseId=3304915
Visa på X →Ännu ett bevis för att regeringen MÅSTE bytas ut. För jobbens skull, för välfärden skull, för klimatets skull, för allas skull. @kdriks https://www.dagensps.se/foretagare/foretag/svensk-kommun-nobbar-2000-jobb-orsaken-elbrist/?utm_campaign=dagliga&utm_medium=email&utm_source=nyhetsbrev-one&link_id=QOn4b0Ceev9HAK
Visa på X →Sämsta lösningen. Regeringen kör över Oskarshamn o Östhammar och bryter loss mellanlagret från helhetslösning m slutförvar. Utan att specificera vad mer som behöver utredas. Oskarshamn inte avsett som slutförvar. Blir nu sittandes med Svartepetter. @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-ger-klartecken-for-utokat-karnavfallslager/
Visa på X →Denna regeringen går till historien. De väljer att köra över kommunerna och kärnkraftsägarna och på sikt stänga kärnkraften genom att inte besluta om slutförvaret samtidigt. Obegripligt. @kdriks #kärnkraft #slutförvar https://omni.se/regeringen-ger-gront-ljus-for-utokat-karnavfallslager/a/0G9KJM
Visa på X →HD agerar utifrån nuvarande lagstiftning. Den behöver ändras.
Visa på X →Regeringen måste ta ansvar för att HD:s nej till Cementa inte blir en dolkstöt för svensk industri. Det här är en fullkomlig katastrof för svenska jobb och vår infrastruktur. @kdriks https://www.di.se/live/cementa-nekas-provningstillstand-i-hogsta-domstolen/
Visa på X →Mycket bra och viktig tråd om vikten av ett samlat beslut för slutförvaret och utökat mellanförvar för uttjänt kärnbränsle ⬇️
Visa på X →Nästa vecka måste regeringen besluta om slutförvaret och mellanlagrets utökning. Just nu spelar regeringen ett oerhört högt spel med Sveriges elproduktion. https://www.dn.se/debatt/regeringen-maste-besluta-om-karnavfallet-inom-en-vecka/

Elkris väntar - inom några dagar. Regeringen har elva dagar kvar, för att ta beslut. @kdriks #slutförvar #kärnkraft https://www.svd.se/regeringen-kravs-pa-svar-om-karnavfall
Visa på X →Tiden tickar ner… för regeringen. NU krävs ett samlat regeringsbeslut om mellanlagret och slutförvaret av använt kärnbränsle. De spelar ett väldigt högt och ansvarslöst spel. https://xn--dstannarsverige-hlb.nu/
Visa på X →Intressant läsning: Ny rapport visar – minskat skogsbruk ger mer koldioxidutsläpp http://www.skogsaktuellt.se/qjvwe via @Skogsaktuellt
Visa på X →Regeringen experimenterar och gamblar och gör det med med stabil och leveranssäker elproduktion i potten. Läget är allvarligt. Det som krävs är ett samlat regeringsbeslut för mellanlagret och slutförvaret av använt kärnbränsle och det senast 31/8. Läs ⬇️ https://www.tn.se/inrikes/nu-kan-karnkraften-stoppas-kan-bli-nasta-cementakris/
Visa på X →Det krävs ett samlat regeringsbeslut om mellanlagret och slutförvaret av använt kärnbränsle, och det nu. Tiden rinner iväg och cementakrisen borde vara en väckarklocka! Läs @SKB_nyheter debattinlägg i @SvDDebatt idag. https://www.svd.se/elkris-kan-folja-cementkrisen
Visa på X →@micael_ostlund @kdriks Trodde inte att du skulle ägna dig åt den sortens retorik, Micael. Man må ha olika uppfattning om bistånd. KD:s mening att bistånd ska va generöst OCH effektivt, kontroll att det går till avsedda projekt och inte hamnar på avvägar. Din föraktfulla släng var under din värdighet.
Visa på X →Inte läge att dra ned biståndet när utvecklingen backat. Miljontals barn gått miste om skolgång, hundratusentals flickor gifts bort. I kristdemokratins DNA ligger solidaritet, människovärde, förvaltarskap - och medmänskligt ansvar för medmänniskor @kdriks https://www.barometern.se/debatt/kd-inte-lage-att-dra-ned-pa-bistandet-058d4964/
Visa på X →Regeringen verkar gilla att rycka ut för att ”lappa och laga”. Det uppkomna läget borde aldrig fått hända. Gotlands vatten är viktigt, inget snack om saken. Men miljöbalken måste göras om, på riktigt! @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/15-00-presstraff-om-cementtillverkningen-i-slite/
Visa på X →IPCC-rapporten är mycket tydlig, världen måste ställa om. Det är utsläppen som ska stoppas, inte utvecklingen. Hoppas att symbolpolitikens tid är förbi. Det är allvar nu. #svpol https://svt.se/nyheter/vetenskap/fn-s-klimatpanel-sa-har-varmt-har-det-inte-varit-pa-100-000-ar
Visa på X →Sverige är ett av Europas största länder och vi är många som är helt beroende av bilen för att klara av vardagen. @kdriks anser därför att Trafikverket ska få i uppdrag att rusta upp vägar istället för att sänka hastigheter. #svpol https://www.nwt.se/2021/08/09/trafikverket-maste-fa-i-uppdrag-att-rusta-upp-vara-vagar/
Visa på X →Regeringens hantering av lagringen av använt kärnbränsle kan skapa en liknande situation som när det gäller cementen. Skriver på @SOEnergi, @kdriks https://second-opinion.se/cementakrisen-borde-vara-en-vackarklocka/
Visa på X →Finns det möjligen några betongsossar kvar? Skriver med @KAO_KD och @magnusjacobsson @kdriks https://www.aftonbladet.se/a/5nAv21
Visa på X →Återigen är regeringen inblandad i en kris som de dessutom skulle kunnat göra något åt tidigare. Denna mandatperiod går till historien, och då är det inte som den bästa genom tiderna. @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-kunde-ha-agerat-for-cementa-redan-2018/
Visa på X →Besviken att dagens möte om den stundande cementkrisen inte gav mer. Tiden rinner ut för svensk industri, som behöver få klarhet från regeringen i vad som görs. @kdriks
Visa på X →@TreSMguld Vi kommer alltid jobba för sänkta skatter. Vid senaste omröstningen i riksdagen var KD det enda partiet som tog ställning och vi vill att överindexering av skatten försvinner.
Visa på X →Tragiskt när korruptionen i Guatemala når sådana nivåer att den särskilde åklagaren mot korruption tvingas fly för sitt liv. Vad gör Sverige i detta läge, för att stödja Guatemalas utveckling mot ett rättssäkert samhälle utan korruption? @thinkper @kdriks https://omvarlden.se/nyheter/sveriges-ambassador-i-guatemala-hjalper-aklagare-fly-landet
Visa på X →