Hela goa gänget från Västra Götaland samlat under KD:s Riksting i Norrköping. God atmosfär, viktiga beslut och framtidstro. Stort att vara en del av en rörelse på väg mot 12% ↗️




Vi sparar allt, även det som raderas.
Hela goa gänget från Västra Götaland samlat under KD:s Riksting i Norrköping. God atmosfär, viktiga beslut och framtidstro. Stort att vara en del av en rörelse på väg mot 12% ↗️




och det är bra med globalt pris på utsläpp. Men ska vi få en omställning som verkligen gör skillnad kan inte de stora ”utsläpparna” köra ett sidospår utan de måste ta ansvar och bl.a. helt fasa ut kolet. @kdriks är tydliga med att omställningen måste ske på systemnivå!
Visa på X →#COP26 kom till slut i mål, ett mål som är bättre än inget men det kunde absolut i vissa delar vara betydligt bättre. Bra att det krävs att nya och skärpta mål som siktar på 1,5-gradersmålet ska anmälas. Bra att bistånd för klimatanpassning höjs —>
Visa på X →Seger ikväll på KD:s Riksting för motion om att samla den svenska fiskenäringen till EN myndighet. #janutbult #läggnerhavovattenmyndigheten @bohuslaningen @GPDebatt


@SKB_nyheter @kdriks @KDUSverige Kul att ni är här, mycket bra!!
Visa på X →@BuschEbba ”Det finns inga coronaköer, Magdalena Andersson. Den stora ökningen växte fram under Stefan Löfvens tid. Det bästa sättet att kapa och inte skapa vårdköer är ett (S).” @kdriks ska kapa (S) och jobba för ett Sverige utan vårdköer! #svpol #kd2021 #kd

@FredrikKarrholm Tack för ditt stöd till min motion om missfirmelse som ska upp på KD riksting. Ser gärna frihetsberövande kopplat till brottet.
Visa på X →@Axdorff @AnneSkantz @snyggbonde @JohanIngero @staffand Om det är allt som behövs ska valfonden fixa det galant. 😎
Visa på X →Urgent message to all regional and local governments from #COP26 Call for your national delegations to recognize multilevel collaboration in the final declaration @europeanregions @Regions4SD @ICLEI @ClimateGroup @uclg_org @NetworkEncore @SocialnetAEBR @ORUFOGAR #under2coalition
Visa på X →Nån har blivit lurad, oklart vem ännu eftersom vi inte sett resultatet. Som vanligt går dock maktpartiet (S) av med segern. #svpol


Kort sammanfattning av Biståndskvarten med @ForumCiv: - I tider då det finns partier som vill skära ned biståndet behövs den kristdemokratiska rösten ännu mer. @gudrunbrunegard @kdriks #kd2021
Visa på X →Igår kväll träffade på tre representanter för Mariestads kommun som tagit sig till #COP26 i Glasgow med en vätgasbil. @RegionVastraGot @Mariestadkommun
Visa på X →Norge stänger nu gränsen mot Västra Götaland för de som inte är fullvaccinerade. Undrar på vilken grund… Kanske @jonasgahrstore kan svara istället för att gå till angrepp som han gjorde på Nordiska rådets session tidigare i veckan. #svpol #nrpol @nordensk


En bild säger mer än tusen ord
Visa på X →Nu ska jag snart underteckna Edinburgh deklarationen om biologisk mångfald. Västra Götalandsregion blir därmed den första nordiska region att underteckna densamma. #Edinburghprocess @RegionVastraGot
Visa på X →@S_Johan_Lindahl @BuschEbba >> Därför vill vi att produktionen i mycket högre grad ska ske i Europa. Som du själv skriver och som även svenska institutioner tittar på är detta i den riktning Europa går just pga den smutsiga produktionen i Kina.
Visa på X →@S_Johan_Lindahl @BuschEbba 2. Syftet med debattartikeln var inte att problematisera solpaneler i allmänhet, men däremot att peka på att kinesiska solpaneler omgärdas av problem. I och med att de idag träffas av statliga subventioner, menar vi att det finns skäl att kritisera användandet. >>
Visa på X →@S_Johan_Lindahl @BuschEbba 1. Kristdemokraterna är givetvis för solpaneler och att tillgången kan byggas ut i Sverige. Det är en viktig del i klimatomställningen och kan vara ett sätt för privatpersoner att på egen hand göra klimatnytta.
Visa på X →Precis! Gränserna borde inte ha stängts. Förhoppningsvis tas Enestams rapport på allvar av samtliga nordiska regeringar. #nrpol #nrsession https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-noreg-burde-ikkje-ha-stengt-grensene-mot-dei-andre-nordiske-landa-1.15716396
Visa på X →Alla barn har rätt att gå i skola, även barn på flykt. Viktigt rundabordssamtal med UNDP, Global Partnership for Education o International Parliamentary Network for Education om hur världens länder kan samverka för att ge flyktingbarn tillgång till god opartisk utbildning @kdriks
Visa på X →3/3 Tyvärr följde han helt i den gamla regeringens spår och gick till angrepp. Självfallet kom också ordet ”importsmitte” reflexmässigt. Kan konstatera att vi har en lång väg att gå… #nrpol #nrsession
Visa på X →2/3 Dock såg jag Jonas Gahr Støre under valrörelsen försiktigt öppna för att Norge kanske hade agerat fel. Jag visade min uppskattning över detta och frågade hur han tänker agera för att återupprätta både tillit och förtroende. #nrpol #nrsession
Visa på X →1/3 Under statsministrarnas frågestund ställde jag en fråga till Norges nya statsminister. Jag påtalade att prestigen har legat i vägen hos ALLA nordiska länder och därmed hindrat förändringar i hur vi hanterat varandra under pandemin. #nrpol #nrsession


Nej, det är inte detta som kommer rädda världen heller, men ändå är det bra. Dessutom tvingar det oss att bruka produkter från skogen vilket är bra. Skogen gör mest nytta för oss alla när den brukas. #svpol https://svt.se/nyheter/inrikes/plastforbud-klubbas-av-regeringen
Visa på X →Jag har även under dagen samtalat med Volvo Groups VD Martin Lundstedt, Skottlands miljöminister Màiri McAllan och många fler. Jag säger det igen, det är oerhört spännande att se näringslivets och då inte minst de västsvenska företagens engagemang för att nå klimatmålen.



