Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 525inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@ca_wald Så du hävdar att socialdemokrati är en egen ideologi frikopplad från socialismen.? Mig veterligen är socialismen stammen i den gren som blir kommunism (revolutionär socialism) och socialdemokratin som betonar demokratisk socialism.

Visa på X

@TheBestOfSweden Ja efter som jag inte är vare sig liberal eller konservativ utan kristdemokrat vilket är en helt egen ideologi.

Visa på X

@ca_wald Socialdemokrat är ingen ideologi. Socialism är en ideologi på samma sätt som kristdemokrati är en ideologi/filosofi. Din kommentar visar på den okunskap som jag kritiserar.

Visa på X

@sucuscerasorum Tror du har helt rätt i det. Det blir inte bättre av att inte heller Lärrare, löromedelsförfattare, universitet har någon kunskap om den kristdemokratiska ideologin.

Visa på X

Hmm ännu en undersökning där jag och andra ideologiska kristdemokrater inte får möjlighet att kryssa vår egen filosofi/ideologi. Dock en förbättring att man kan kryssa borgerlig så man inte behöver välja mellan liberal eller konservativ.

Visa på X

@niklasorrenius @NaslundLars Nu finns det en annan artikel i DN som antyder att Ingvar Carlsson lagt locket på om uppgifter som indikerar att en sovjetisk spion känt till att Palme skulle likvideras. När IC får frågan sviker minnet. Dags att lyfta sekretessen.

Visa på X

USA:s och Israels attacker mot iranska mål markerar en dramatisk upptrappning i regionen. Irans regim är i dag världens värsta statssponsor av terror och bär ansvar för destabilisering, proxykrig och våld långt utanför landets gränser. Om det yttre trycket sammanfaller med det starka folkliga missnöje som redan finns i Iran kan regimens grepp om makten försvagas. Ett fall för regimen skulle inte bara vara avgörande för det iranska folkets frihet och framtid, utan också få djupgående betydelse för stabiliteten i hela Mellanöstern och för den globala säkerheten. Samtidigt måste varje utveckling hanteras med ansvar. Det iranska folket förtjänar frihet, rättsstat och fred samt en demokratisk framtid utan mullornas förtryck!

Visa på X

Nya mötesplatser som ölträdgårdar, vinbarer och uteserveringar kan i sommar bli verklighet i Sverige. ☀️🍻 ✅ Nu föreslår regeringen att det så kallade matkravet avskaffas. ✅ Det ska inte heller krävas sittplatser inomhus för att få servera alkohol utomhus.

Visa på X

Den 1 juni slopas matkravet. Äntligen! Sverige blir mer likt andra europeiska länder med biergartens, vinbarer och lokaler där mat inte är en naturlig del av konceptet. Idag är det ett omfattande regelkrångel för restaurang- och nöjesbranschen. Det ändrar regeringen på.

Visa på X

Tack för det varma mottagandet och de givande samtalen. Besöket uppskattades mycket av vår delegation, och vi ser fram emot fortsatt kontakt.

Visa på X

Igår, den 24 februari, hade jag äran att leda en delegation med representanter från de båda syrisk-ortodoxa stiften i Sverige vid officiella möten i Ankara. Under mötet med kultur- och turismminister Mehmet Nuri Ersoy, där även AK-partiets vice ordförande med ansvar för externa relationer, Zafer Sırakaya, samt Midyats borgmästare Veysi Şahin deltog, lyfte vi frågor om skyddet av historiska byar, kyrkor och kloster. Vi betonade vikten av att bevara det syrisk-ortodoxa kulturarvet och förde fram förslaget att ett flertal syrisk-ortodoxa kyrkor och kloster i Turkiet bör klassas som världsarv av UNESCO. Jag har även väckt en motion i Sveriges riksdag i denna fråga. Ett viktigt första steg togs under mötet då ministern beslutade att tillsätta en kommission som ska genomföra platsbesök i Mardin och ta fram underlag för fortsatt arbete. Det är ett betydelsefullt första steg för att långsiktigt värna det syrisk-ortodoxa arvet i Turkiet.

Visa på X

Bra jobbat @MagnusBerntsson. Det var uppenbart för alla som var på plats att dessa personer enbart var där för att störa. Jag kan inte låta bli att förundras över att denna typ av sabotage av andras demonstrationer fortfarande är tillåtna.

Visa på X

Igår kväll var jag på plats på demonstrationen på Sergels Torg i Stockholm med anledning av fyraårsdagen av Rysslands fullskaliga aggressionskrig mot Ukraina. Det var väldigt mycket folk på plats så jag ställde mig på gatuplanet ovanför ”plattan”. Efter ett tag såg jag och några kollegor att det fanns några personer med jackor och andra attiraljer med Vit makt-propaganda omkring oss. Ett par av dem stod längst fram vid räcket och visade det sig höll i en banderoll. Det gick inte att se budskapet och de flesta som stod närmast räcket hade inget med denna grupp eller detta budskap att göra.   När manifestationen nästan var slut så tappade en av dem taget om banderollen och då bad de personerna i närheten att hjälpa till att hänga upp dem. Då frågade jag högt och tydligt vad budskapet på banderollen var och fick till svar av någon att ”det spelar väl ingen roll,” vilket jag givetvis inte höll med om och jag upprepade därför min fråga. Jag vill inte vara med att hjälpa till att sprida ett Vit makt- och/eller ett ryssvänligt budskap, vilket jag är övertygad gällde även de andra som var på plats. Någon hämtade dialogpolisen och när de var på plats antog jag att de hade kontroll på situationen. Jag bytte plats för att bättre se banderollen, och narrativet var precis som jag antog av Vit makt-karaktär och kan även uppfattas som tydligt proryskt.   Jag står upp för Ukraina, och mot det som jag uppfattar är fel. Slava Ukraini!

Visa på X

Glädjande att flera tusen samlades i Stockholm för att demonstrera för ett fritt och självständigt Ukraina. Glad that several thousand gathered in Stockholm to demonstrate for a free and independent Ukraine. Slava Ukraina!

Visa på X

Talman @andreasostgote håller just nu ett anförande i riksdagen till åminnelse av det fullskaliga ryska angreppet på Ukraina. I Sveriges riksdag står vi alla enade bakom stödet till Ukraina. Vi kommer att fortsätta att stödja Ukraina så länge det behövs. Slava Ukraina!

Visa på X

Kriget började 2014 med Rysslands illegala ockupation av bl.a. Krim. För 4 år sedan påbörjades Rysslands storskaliga anfall på Ukraina. Pingstkyrkan UA kommer fortsätta stödja Ukraina så länge det behövs. Vill ni stödja vårt arbete, swisha: Swisha 123 049 95 33 Skriv Ukraina

Visa på X

@AENO98 Erik Nord lägger upp fakta. Det går åt rätt håll och det är vi väldigt glada för.

Visa på X

Presenterade idag kvalificering in i välfärden. Det ska löna sig att arbeta och bidra till samhällsgemenskapen, inte leva på bidrag. Vi gör det här för alla hårt arbetande människor som ställer klockan på morgonen, går till jobbet. För det är rätt och rättvist

Visa på X