Noterade att statsministern särskilt lyfte det nordiska samarbetet i sin regeringsförklaring vilket var glädjande. Bra att @AnnaHallberg_ fortsätter sin kamp för bättre samarbete också. Nu hoppas vi verkligen att de nya restriktionerna försvinner så snart som möjligt. #nrpol
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Sverige behöver en ny energipolitik! Utan företag har vi ingen välfärd. @kdriks https://www.di.se/nyheter/energipolitiken-orsakar-storst-oro-for-stockholms-foretagare-behovs-ett-omtag/
Visa på X →Det är politiken och inte pengarna som är och har varit hindret för investeringar i svensk kärnkraft. Sverige förtjänar en ny energipolitik som blir hållbar, fossilfri och långsiktig. @kdriks
Visa på X →Minister Strandhäll måste ha missat detta med Tillkännagivande från riksdagen. De ska inte ”hanteras” utan ”tillgodoses”! @SvDledare @Dagen @tweex_svpol @kdriks
Visa på X →När ministrarna i nya S-regeringen presenterade sig använde flera av dem uttrycket ”för vanligt folk”. Som att de själva tillhör en elit och under dem finns ”vanligt folk”. Eller kanske ”verklighetens folk”…? 🤔


Noterar att statsministern lyfter haveriet kring pandemihanteringen i Norden och därmed alla gränshinder som uppstått i och med detta. Välkomnar inriktningen i #regeringsförklaringen att det nordiska samarbetet måste stärkas. #svpol #nrpol @nordensk
Visa på X →Många fina ord i #regeringsförklaringen inom miljö- & jordbruksutskottets område. Dock högst oklart vad det kommer innebära i praktiken för omställningen och för de gröna näringarna. #svpol
Visa på X →Ett historiskt misstag att stänga ned Ringhals 1 och 2. Miljöpartiet har lämnat regeringen men deras destruktiva påverkan på svensk energiförsörjning kommer märkas under lång tid framöver. @kdriks https://www.dn.se/ekonomi/elpriset-ligger-pa-rekordnivaer/
Visa på X →@bjornhummerdal Det ska gå till återuppbyggnad av krigshärjade länder. En effekt kan bli att människor kan återvända till sitt hemland. Är det ett problem?
Visa på X →Den breda mitten blir allt smalare… #svpol
Visa på X →Riksdagslistan för @kdriks Kalmar län fastställd. Glad och hedrad över äran att stå som förstanamn från länet, närmast efter @BuschEbba, i en regional topptrio tillsammans med Madeleine Rosenqvist och @CarlWiktorS #kd2021 #val2022 https://vimmerbytidning.se/nyheter/artikel/kristdemokraterna-presenterar-sina-listor/jd63xw4l
Visa på X →Riksdagslistan för KD Värmland inför valet 2022 har fastställts. Jag bugar och tackar med stor ödmjukhet. Jag ska göra mitt bästa för att förvalta förtroendet. @kdriks #svpol


Sverige har lagt södra delarna i händerna på vädret- och naturgasens makter genom utfasning av kärnkraften. Resultat - det blir elkundernas plånböcker som drabbas.
Visa på X →Alfredssons, åkeriet som tar täten i omställningen. Näringslivet går före och ställer om. Utveckling, effektivisering & innovation ger resultat och jag fick testa åket som går på flytande biogas, kommer 170 mil/tank och bidrar genom att minska våra Co2 utsläpp. Jag är imponerad!

Läsvärt!
Visa på X →”Den breda mitten” är inte bred nog tydligen…
Visa på X →När @kdriks förhandlat budget med M och SD finns enprocentsmålet för biståndet kvar, trots att de båda andra partierna vill sänka biståndet rejält. Skickligt förhandlat av @BuschEbba och @jakobforssmed #kd2021 https://www.dagen.se/nyheter/2021/11/17/enprocentsmalet-kvar-i-hogeroppositionens-budget/
Visa på X →Mer kol och olja blir resultatet när utfasningen av kärnkraften sveper över Europa. Påhejat av MP och med S tillåtelse. Det hade inte behövt vara så här! @kdriks https://omni.se/a/XqzVgB
Visa på X →KD ser positivt på mikromobilitetslösningar, men det måste vara ordning och reda. Ex, säkerställ exklusivitet vid upphandling som ett verktyg för kommuner att reglera för att främja den gröna omställningen av städerna och inför en promillegräns. @kdriks https://www.dn.se/sverige/dramatisk-okning-av-elsparkcykelolyckor/
Visa på X →Hemska vittnesmål om hur försvinnanden och utomrättsliga avrättningar fortsätter i Colombia - fortfarande fem år efter fredsavtalet med FARC. Folket behöver fred och rättvisa.
Visa på X →Vi har Österrikes jordbruksminister Elisabeth Köstinger och Finlands jordbruksminister Jari Leppä att tacka för att ministerrådet slagit den nationella suveräniteten i skogsfrågor. Ibrahim Baylan har helt struntat att gå på en enda förhandling. #svpol https://timbro.se/smedjan/skogspolitiken-avgjordes-i-bryssel-da-skolkade-baylan/
Visa på X →Missa inte @BuschEbba i Aktuellt kl 21!
Visa på X →Konstaterar att inte bara @JohanIngero och jag själv reagerat på SVT:s vinklade inslag igår. Även Annie Reuterskiöld, politisk kommentator på Svenska Dagbladet, är starkt kritisk till den bristande opartiskheten.
Visa på X →Tycker Aftonbladet bör byta namn till något som passar inriktningen på dess texter. Alternativt kan någon säga att fixeringen är osund

Stor del av kvällens Agenda m @BuschEbba gick till två frikyrkliga avhoppare, den ene nu aktiv centerpartist, som öste galla. Däremot missade de intervjua nån av alla oss frikyrkliga som är aktiva i partiet. Eller centerpartister som gått över till @kdriks #svtagenda #opartiskhet
Visa på X →