KD vill se en sänkning på dieselpriset med ca 3kr/l genom sänkt reduktionsplikt. Gör som EU och straffa inte ut den svenska landsbygden. Vi tar det svenska hjärtlandet på allvar! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8yVzj/ebba-busch-sank-dieselpriset-med-tre-kronor
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Kvaliteten på svenskt bistånd behöver stärkas. Som en rik och trygg nation har vi en skyldighet att bidra med det vi kan. Men för att det ska bli verkligt meningsfullt krävs prioriteringar, kontroll och uppföljning. @kdriks #bistånd https://www.dagen.se/debatt/2022/01/18/kvaliteten-pa-svenskt-bistand-behover-starkas/
Visa på X →Första mötet med den internationella styrelsen för International Parliamentary Committee for Education. Tack för förtroendet att representera Europa i arbetet med att nå globala hållbarhetsmålet om utbildning för alla!
Visa på X →Hur länge ska vi hålla på med dessa restriktioner vid våra gränser? Ni anar inte vad det ställer till! Eftersom @johanssonmorgan inte ville svara på min fråga under torsdagens frågestund blir det interpellation i ämnet för att få en längre debatt. #svpol #nrpol @nordensk


Energiministern imponerade inte i Agenda. Är det okunnighet som ligger bakom dessa uttalanden eller försöker han medvetet förvilla tittarna? Regeringen har lagt ned fullt fungerande kärnkraft och Frankrike har i allra högsta grad vattenkraft i sin energimix. @kdriks
Visa på X →Vargstammen i Sverige och Norge har med god marginal passerat den biologiska gränsen för långsiktig överlevnad. Tyvärr har förvaltningen inte hängt med i utvecklingen. Ett grundläggande problem är att vargstammen behandlas som en nationell angelägenhet. https://www.nwt.se/2022/01/15/gemensam-svensk-norsk-forvaltning-av-vargstammen-behovs
Visa på X →@TheSwedishRhino Hej! Vet du vem detta är och kan bekräfta att artikeln stämmer? Håller på med ny interpellation till justitieministern.
Visa på X →90.000 ton koldioxidutsläpp av oljeeldade karlshamnsverket förra året, åtta gånger mer än 2020. Orsak: nedstängd kärnkraft. Galet dålig klimatpolitik. https://www.di.se/live/rekord-i-oljeeldning-pa-karlshamnsverket/
Visa på X →Ännu en partiledardebatt där ordet ”kultur” saknas! Eller har jag missat nå’t? Trots att kulturarbetare varit oerhört utsatta under pandemin så glöms de helt bort i debatten, fattigt!Tack Lisa Nilsson m.fl. för ert engagemang!👍@kwidewitt1 @kulturnyheterna http://a.msn.com/07/sv-se/AASH4oe?ocid=se




Rent krasst blir resultatet att en villa i SE4 som dragit ca 1900kwh i dec, fått en elräkning som är 5X dyrare än villan i SE1 som förbrukat 2000kwh och som dessutom har en rabatt på elskatten, den som blir utan regeringens bidrag. Varför inte sänka skatten istället, för alla?
Visa på X →Återigen tvingar vi regeringen agera. MEN de vill att vi ska snåla med elen men ”belönar” de som förbrukar mest? Glöm inte varför vi är här - regeringen la ner fungerande kärnkraft. @kdriks https://www.expressen.se/dinapengar/regeringen-kallar-till-presstraff-om-elpriserna/
Visa på X →@PerClareus Something is rotten in the state of Sweden
Visa på X →Vad är S svar till pensionären som tvingas se nästan hela pensionen försvinna till elräkningen? Det är dags att sluta skylla ifrån sig och ta ansvar för den uppkomna situationen. Skriver med @larshjalmered @mattiasbjo @armanteimouris https://www.gp.se/debatt/s-m%C3%A5ste-sluta-skylla-ifr%C3%A5n-sig-och-ta-ansvar-f%C3%B6r-elkrisen-1.63305802
Visa på X →Oro, politisk instabilitet, bristande demokrati, svält, översvämningar påverkar även andra delar av världen. Stöd till kvinnliga småjordbrukare och trädplantering tryggar livsmedelsförsörjningen och hejdar hungern. @kdriks https://weeffect.se/nyheter/svenska-politiker-om-klimatrattvisa-och-klimatfinansiering/
Visa på X →@AndersLundstro @NilssonPM Lysande analys och slutsats!
Visa på X →Dags för Sverige och regeringen att följa EU-nämndens beslut att klassa kärnkraften som hållbar. Precis som EU-kommissionen nu föreslår. @kdriks https://omni.se/a/7d4e84
Visa på X →@MacSundsrud Gott nytt år! 😃
Visa på X →Säkerställ kärnkraftens långsiktiga förutsättningar. KD kräver att Sverige ansluter sig till den kärnkraftsvänliga sidan i EU och följer beslutet i EU-nämnden. Skriver med @SofiaDammKD i @SvDDebatt @kdriks https://www.svd.se/regeringen-bor-kampa-for-karnkraften-i-eu
Visa på X →Klarsynt Corren-ledare apropå dokumentär om Alf Svensson. Tonen må vara annorlunda, men den förda politiken snarast återhållande i förhållande till M o SD. Alla partier inkl C har nu mer restriktiv hållning i migrationsfrågor, S har förändrats mer än KD. https://corren.se/asikter/ledare/artikel/ebba-busch-ar-ingen-motpol-till-alf-svensson/jpo6196l
Visa på X →Lyssna på Vi-skogen o WeEffects rapport o panelsamtal om Klimaträttvisa. @kdriks vill stödja småskaligt jordbruk i utvecklingsländer. Effektivt sätt att trygga livsmedelsproduktion o därmed minska svält och samtidigt minska klimateffekter. https://youtu.be/sEboUYXmYzA via @YouTube
Visa på X →Många fina minnen av ärkebiskop Desmond Tutu, en man med stor integritet o klarsyn; lika tydlig mot apartheidregimen som mot maktmissbruket hos den senare ANC-regimen. Vem kunde motstå hans djupa smittande glädje, värme o medmänsklighet? En sann förebild! https://omvarlden.se/nyheter/bistandssverige-sorjer-desmond-tutu?utm_source=GDPR-godk%C3%A4nda&utm_campaign=0404c8a2c9-EMAIL_CAMPAIGN_2019_04_05_09_51_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_8b5a19ba80-0404c8a2c9-56526091
Visa på X →Förväntar mig att @AnnaHallberg_ tar @johanssonmorgan i örat och rättar till eländet när allt ligger i vår egen regi.
Visa på X →Om gränsen ska kontrolleras borde vi väl i det här hänseendet agera på samma sätt som Norge, erbjuda snabbtester på gränsövergångarna och där det inte är möjligt ska egentest tas inom 24 timmar. Med det här förfarandet är gränsen i princip stängd…igen. #svpol #nrpol @nordensk
Visa på X →Så har då den svenska regeringen den här gången med @johanssonmorgan i spetsen stängt gränsen mot Norge. Återigenär det gränsborna som drabbas, den här gången de norska. En resa för att besöka en släkting eller vän kan nu bli 20 mil istället för 2 km och dessutom ohemult dyr.


Det rör sig i våra grannländer, men här är det förstås uteslutet… #elkris #kärnkraft #svpol

