Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

64 025inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

Today I was invited by my distinguished colleague @MarkusWiechel, Chair of the Swedish-Mongolian Friendship Group in the Riksdag, to meet the Minister of Foreign Affairs of Mongolia, H.E. Ms. Battsetseg Batmunkh. 🇸🇪🤝🇲🇳

Visa på X

Anledningen till att vi har så få vårdbiträden som arbetskraftsinvandrare är också så otroligt självklar. I 9 fall av 10 måste man kunna begriplig svenska för att klara jobbet. Arbetskraftsinvandrare kan sällan det eftersom de inte bor här.

Visa på X

Gång på gång gör Doku (och andra) det jobb public service får betalt för att göra. De sistnämnda är verkligen usla.

Visa på X

@Minimorsans @saving_sweden Skrämmande, minst sagt. Har själv en genomgång av muslimska terrorattacker i den kommande boken.

Visa på X

Dåligt eller medvetet av @Nyheterna när man rapporterar om ungdomsarbetslösheten i Sverige. Det man inte nämner är att även dom som studerar på heltid och söker ett extrajobb räknas in . Plockar man väck dom ur statistiken ser det helt annorlunda ut. Dåligt 👎

Visa på X

@mikepompeo MEK is not democratic, has no support within Iran and would not be a feasible alternative what so ever. Don’t support the sect. As of right now the only transitional leadership that could lead the path to democracy exist through @PahlaviReza.

Visa på X

Men snälla @svtnyheter! Varför fortsätter ni att använda @carlbildt som någon sorts expert? Han har aldrig haft något rätt när det gäller utrikespolitiska analyser och ni fortsätter att cementera bilden som en oseriös nyhetsförmedlare. Lägg ner, eller låt er kraftigt reformeras!

Visa på X

@obsdkse Vi har som sagt egen arbetskraft för dessa tjänster. I princip ingen arbetskraftsinvandring alls senaste åren till såna jobb. Men senaste året har kronan även stärkts betydligt mot i princip alla valutor. Detta handlar mer om tillgång på billiga hotellstädare.

Visa på X

Jag länkar till en debattartikel i kommentarsfältet som jag har skrivit tillsammans med partikollegorna @BjornSoder och @MarkusWiechel. Förslagen är fortfarande aktuella, även om artikeln publicerades några dagar innan den här militära konflikten mellan USA, Israel och Iran bröt ut. Jag tänkte även skriva ner några funderingar om det som pågår just nu. När det gäller Khameneis död förstår jag glädjen. Det här var trots allt ledaren för en regim som har mördat så många människor, både i Iran och utanför Iran. Men Khameneis död innebär inte att regimen har fallit. Jag är gammal nog att minnas när Khomeini dog. Det fanns samma glädje och samma förhoppningar då. Mullornas regim är dock inte så centraliserad att den utgår från en enda person. Det finns olika falanger och institutioner som upprätthåller den islamistiska diktaturen. Det är därför interna stridigheter ofta förekommer. Varje gång ett antal ledare har slagits ut har de ersatts av nya personer. År 1981, när regimen nyss hade etablerats, skedde ett bombattentat mot Islamiska republikanska partiets högkvarter. Sjuttiofyra av den islamiska republikens högsta ledare dödades, bland annat ayatolla Mohammad Beheshti, som var näst mäktigast efter Khomeini. Samtliga ersattes. Sedan dess har regimen vuxit i omfattning. Exemplen är många där regimledare har mördats och ersatts utan större komplikationer. Khameneis död innebär därför, rent empiriskt, inte att regimen faller. Det man bör titta närmare på är regimens institutioner, militära, rättsliga och politiska. Om armén eller polisen i någon iransk provins skulle ställa sig på folkets sida eller förklara sig neutral mellan folket och regimen, vore det ett tecken på att institutioner med insyn i regimens stabilitet har gjort bedömningen att regimen kommer att falla och att de därför måste förbereda sig för en övergång. Jag har ännu inte sett något sådant. Det avgörande för ett regimskifte är att det iranska folket i Iran faktiskt reser sig och organiserar ett motstånd mot regimen. Demonstrationer kommer inte att räcka, eftersom regimen inte frivilligt kommer att lämna ifrån sig makten. Det krävs ett organiserat motstånd med förmåga att besegra regimlojala styrkor. Något sådant ser jag inte i dagsläget. En annan avgörande faktor är hur mycket politiskt kapital Trump är beredd att investera i den militära kampanjen. Kommer man att avsluta den efter en månad och utropa seger, eller är målet verkligen regimskifte, och då inte som i Venezuela, där regimen i praktiken sitter kvar? Det vet vi inte. Trumpadministrationen har ofta sagt en sak, gjort en annan och därefter hävdat att den menade något annat från början. För Sveriges del innebär allt detta att det måste finnas en större vaksamhet gentemot regimens resurser i Sverige. Ja, det finns många iranier som demonstrerar mot regimen. Men det finns också iranier som regelbundet har rest till Iran, och risken finns att vissa av dem har rekryterats av den iranska underrättelsetjänsten. Har regimen terrorceller i Sverige som man, som en sista åtgärd, skulle kunna använda mot exiliranier? Vi vet redan att regimen har samarbetat med gängkriminella i Sverige. Kommer detta samarbete att intensifieras och riktas mot exiliranier som demonstrerar mot regimen? Man kan börja med att göra något så enkelt som att sluta bjuda in regimens lobbyister att uttala sig som ”experter” i svenska medier. Mot denna bakgrund vore det fördelaktigt att antingen stänga den iranska ambassaden eller åtminstone begränsa dess personal till ett minimum, så att ambassaden inte kan bidra till flyktingspionage eller terrordåd på svensk mark. Om Sverige någon gång ska inleda en dialog med den iranska oppositionen, specifikt den del som har brett stöd bland iranier, såsom kronprins Reza Pahlavi, så är det nu. Det är också viktigt att utgå från att ett eventuellt regimskifte sannolikt skulle bli en lång och våldsam process. Regiminstitutioner som IRGC har ingenstans att ta vägen och mycket att förlora. Iran är geografiskt ett stort land, och det kommer sannolikt att finnas motståndsfickor där regimen har starkare stöd och där IRGC kan hålla ut under en längre tid.

Visa på X

Återigen är arbetskraftsinvandring av vårdbiträden försumbar. Fri arbetskraftsinvandring råder från Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.

Visa på X

Former Prime minister and Minister of foreign affairs in Sweden is doing all he can to defend the Iran terror-regime. He has always been on the wrong side of history, backing up authoritarian regimes, and continues do be on that side.

Visa på X